Expo, fabrieken & shoppen, de laatste dagen - Reisverslag uit Delft, Nederland van Roos Zanden - WaarBenJij.nu Expo, fabrieken & shoppen, de laatste dagen - Reisverslag uit Delft, Nederland van Roos Zanden - WaarBenJij.nu

Expo, fabrieken & shoppen, de laatste dagen

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

23 Oktober 2010 | Nederland, Delft

De wereldexpo daar zijn we hier natuurlijk een beetje voor gekomen. Van tevoren had ik geen idee wat ik moest verwachten. Ik had wel op de site gekeken en gezien dat het super groot was, maar verder kon ik me er nog weinig voorstellingen van maken.

Uiteindelijk maandag aangekomen met de metro, het ligt bijna letterlijk midden in het centrum van Shanghai, super raar, krioelde het van de chinezen. De zaterdag voor wij gingen was er weer een record gehaald met 1 miljoen bezoekers ofzo. Nou dat kon ik me helemaal voorstellen. Om bij de verschillende paviljoenen binnen te komen moest je zeker 3 uur in de rij staan als het niet meer was. Maar wij ongeduldige Nederlanders hadden daar natuurlijk helemaal geen zin in. Dus zijn we door de stratn gaan lopen, de paviljoenen van de buitenkant bekijken wat eigelijk veel indrukwekkender was dan van binnen, op zoek naar andere blankies. Om vervolgens aan hen te vragen waar ze vandaan kwamen; Fransen, Polen, Finnen. Dan liepen we achter hen aan hun paviljoen in en deden we net alsof we allemaal bij elkaar hoorden. Super handig en heel grappig, dit werd dan ook onze sport. Op de gekste manieren een paviljoen inkomen:P

We zijn uiteindelijk in 6 paviljoenen geweest, het Chinese (dit had onze docent van tevoren met veel moeite geregeld) en gelijk het aller vetste van allemaal, het Nederlandse, Franse, Finse, Poolse en Afrikaanse. We eindigde de dag kapot van alle indrukken en het vele lopen met een mooie licht/water show en namen de taxi weer mee terug naar huis. Qua vervoer doen we bijna alles met de taxi, het kost hier allemaal echt geen drol. Voor een ritje betaal je met z'n vieren tussen de 12 en 30 RMB, wat neerkomt op 1,2 tot 3 euro en dat dan nog eens delen door 4.

De dag erna was heel vet. We hebben 2 fabrieken bezocht. Rapid, een nietjes en nietmachine fabriek. En GoodBaby, een 'kinder'fabriek die letterlijk alles maken van kinderwagens, zitjes en loopwagens tot speens en kleding.
Rapid vond ik niet heel interessant. Het was wel heel leuk om te zien maar allemaal metaal. GoodBaby was daarentegen helemaal gaaf! Die fabrieken waren echt bizar. Letterlijk alles, elk proces, deden ze daar. Van aluminium extruderen tot aan de bekleden van de kinderwagen naaien en alles wat daar tussen zit. Eenmans groot, het was een stad van fabrieken, zoveel. De 20.000 werknemers woonden ook op het terrein, een beetje zoals Eindhoven vroeger.
Het was zo vet om te zien, hallen vol spuitgietmachines, assemblage met debiel veel stappen. Het leuke was hierbij ook dat het om een herkenbaar product ging, en je bij elke hal het product groeien en meer vorm krijgen. Maxi-Cosi, Quinny allemaal Europese merken kwamen voorbij. Helemaal gaaf, niet te beschrijven hoe groots en indrukwekkend. Je denkt bij het kopen van een kinderwagen helemaal niet na hoe dat allemaal gemaakt wordt en hoeveel handen eraan gewerkt hebben.

De laatste 2 dagen waren vrije dagen, die we al shoppende en de laatste city seeings beleefd hebben. Wat laatste foto's, souvenirs, kleren, meeting met Ellen (m'n Chinees) en gezellige avonden met elkaar op het dakterras spelletjes spelen en biertjes drinken. Ik heb het super super leuk gehad, heb dingen gezien en gedaan die ik anders nooit had kunnen zien en doen. Ik heb het heel gezellig gehad met de groep en vooral met Yvet, Roel en Nico. Thanks jongens, het was een super reis en ik hoop dat we meer van dit soort reizen met elkaar kunnen doen. Thanks! XRoos

Tot het volgende avontuur;)

• 23 Oktober 2010 - 09:28

Chris:

Nou Roos het zit er weer op. Weer terug in een koud nat nederland, heb je weer veel mooie dingen om aan terug te denken. Zijn de jurkjes ook in het Nederlandse licht nog even leuk om te zien.
    Blijven volhouden hoor, die leuke verre reizen, dan kunnen wij weer genieten van alle leuke verhalen en voelen ons dan ook een beetje een wereldreiziger.
    liefs Chris

• 25 Oktober 2010 - 13:21

Lisanne Zonderop:

Roosje! wat klink het allemaal super gaaf! beetje late reactie van mij, maar was erg druk aan het werk! Ga nu maar weer plannetjes maken voor dichterbij huis want ik zie je snel! liefs

• 31 Oktober 2010 - 21:41

O&O:

Ja roos we zijn de vlotste niet meer em miste zelfs je reis verslagen op de site.noor wees me er op dus hebben we alsnog met graagte gelezen. Janneke is niet erg actief op haar sitemaar gelukkig wel met mails over 2 maanden komt ze al weer richting Delft .
    Jullie hebben elkaar dan heel veel te vertellen en dat zal heerlijk zijn . Bedankt voor jou verhalen succes met je studie en totde volgende reis grt.jes O&O