Op pad met onze Chinezen - Reisverslag uit Sjanghai, China van Roos Zanden - WaarBenJij.nu Op pad met onze Chinezen - Reisverslag uit Sjanghai, China van Roos Zanden - WaarBenJij.nu

Op pad met onze Chinezen

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

16 Oktober 2010 | China, Sjanghai

We hebben weer een paar drukke, maar hele leuke dagen achter de rug. 3 dagen hebben we vertoeft op Universiteit van Shanghai voor workshops met Chinese studenten. De groep Chinezen waren met evenveel als wij, dus we hadden een grote groep.

We werden gelijk op sleeptouw genomen en hebben gelunched en gedinerd in de leukste restaurantjes. Van hotpot to tea house. Mijn Chinees Ellen was het leuskte. Ze nam ons mee naar de onbekende, verborgen plekjes. Waarvan het hoogte punt, vrijdagavond. Met de metro stapte we uit in het moderne gedeelte van de stad, hoge gebouwen en allemaal lichtjes. 2 zijstraatjes verder liepen we door de laagbouw, kleine straatjes tussen de echte Shanghaiers. Super leuk!! Kleine huisjes met een soort pokerzaaltjes en locals die daar hun was aan het doen waren en op straat zaten te kaarten. Kruip door, sluip door kwamen we uit in straat waar allemaal klassiek, oude Chinese huizen stonden met winkeltjes, super vet!! Daar in die straat hebben we ergens boven in het meest fantastische restaurant/tea house gegeten/gezeten. Helemaal traditioneel met houtbewerkte muren en deuren, kamertjes en fonteintjes. Een dakterras met uitzicht over de stad met zijn belichte skyline. En als klap op de vuurpijl hebben we een persoonlijk traditioneel opera optreden gezien. Een vrouw bespeelde een oude Chinees soort gitaartje en zong erbij. Heel heel heel leuk om mee te maken! Dus we zijn Ellen allemaal super dankbaar.
Tot nu toe echt het hoogte punt.
's Avonds zijn we met z'n allen uitgeweest en hebben we lekker staan dansen, en Yvette d'r verjaardag gevierd. Helemaal geslaagd.

Zaterdag hadden we een vrije dag, die we gespend hebben aan shoppen en de tourist uithangen. Lekker eten bij de Mac, we hebben allemaal even genoeg van het Chinese eten:P
Opnieuw zijn we naar die oude straat gegaan, maar in het daglicht heeft het een hele andere sfeer. Super super druk, met heel veel souvenirshopjes en handbags handbags:P Wel weer een sport om alles zo goed mogelijk af te dingen.
Gesloopt kwamen we thuis en hebben we nog even een drankje gedaan op het dakterras.

Vanmorgen zijn we met de hele groep op excursie geweest naar Suzhou, het venetie van het oosten. Waar we mooie tempels gezien hebben. Omdat we tussendoor nog wat wilden eten zijn we met een groepje de stad ingegaan, waarna we het hele venetie niet meer hebben kunnen vinden. Het Engels in dit stadje (alsnog 6 miljoen inwoners:P) was duidelijk minder goed. Dus hebben we wat rondgelopen en gehangen, tot we op het geweldige idee kwamen om aan een taxi chauffeur gewoon een plaatje uit onze reisgids te laten zien:P We kwamen uit in een heel schattig straatje met huisjes, winkeltjes en restaurantjes aan het water. Gewoon omdat het kon hebben we een boottochtje gemaakt in het watertje. Uiteindelijk was het dus allemaal hardstikke leuk en hebben we weer wat gezien en beleefd. Op naar de laatste dagen, waar ons weer veel leuks te wachten staat. We hebben donderdag met Ellen afgesproken om met haar te gaan shoppen waar zij altijd shopt. Super leuk, ze is zo lief. Qua kleren ziet ze er heel leuk uit, dus dat gaat helemaal goed komen! XRoos

• 17 Oktober 2010 - 13:28

Lieke:

Ah Rosie, dat klinkt allemaal top! Blij dat je het zo naar je zin hebt! En natuurlijk errrrrrg benieuwd naar al je nieuwe aankopen :D
    Ik ben tot zaterdag (23) in Riga, maar daarna kletsen we snel even bij! xLiek

• 17 Oktober 2010 - 15:09

Lisanne:

Whaa ROsie, awesome :) Klinkt heel leuk! Ben ook erg benieuwd naar je hippe chinese kleertjes, iedereen schijnt daar heel hip te zijn toch? :P
    Zijn je jurken mooi geworden?
    wanneer ga je naar de world expo?
    LIefs!! xxx

• 17 Oktober 2010 - 15:46

Jesse:

Hee! Klinkt echt super vet allemaal hoor! Veel plezier en doe ze de groeten van me daar! Als je nog bruut wil stappen trouwens moet je naar Bar Rouge of Club Attica gaan. X

• 17 Oktober 2010 - 16:04

Janneke:

Rooooos!
    Het klinkt allemaal heel leuk wat je daar aan het doen bent! En ik zou nog maar even genieten van dat chineze eten daar want zodra je weer terug bent smaakt chinees van 'de chinees' nooit meer echt lekker.. Dus stop er nog even wat overheerlijke dumplins in!! Hier gaat alles nog steeds super goed, pura vida to the macx! Verjaardag was heel leuk en nu een nog langer weekend dan normaal (5 dagen) dus daar valt ook wel mee te leven!
    En ik heb zeeeeeeer genoten van de krijtjes en vooral van de thee! Heel leuk ging donderdag (op mn verjaardag) het pakje ophalen en aangezien ik geen idee had van wie het kon zijn was ik super vebaasd om jou handschrift en dat van Helly te zien! Maar heeel erg bedankt liefie! :) We bellen als je terug bent! XXX

• 18 Oktober 2010 - 08:09

Isabel:

Wat een belevenissen! Ik ben ook vooral errug benieuwd naar de foto's en je jurken!
    Tot snel! xxxxxx

• 18 Oktober 2010 - 08:24

Silvan:

hey Roos,
    gaaf om jouw verhalen nu al te lezen! zo te zien heb je erg naar je zin=)
    tot snel xxx

• 18 Oktober 2010 - 10:37

Mamie:

Heb je je jurkjes al ontvangen e staan ze leuk?
    Nog maar even en je bent weer terug, kus mamie

• 18 Oktober 2010 - 11:28

Frans:

Het is wel erg leuk om ook wat van het echte Chinese leven mee te maken. Gaaf wat je allemaal met die Ellen (rare naam voor een Chinese!)doet. Ik sta nu op het punt naar Hoogvliet te gaan. Daar vandaan gaan we met de auto naar Maastricht. Vannacht een B&B en morgen wat sightseeing en shoppen. Helly gaat met de auto terug naar huis en ik fiets woensdag en donderdag terug. (Voorspellingen zijn niet best, dus ik ben benieuwd!)Nou, ik zie je vrijdag weer. Ben je nou trouwens al de World Expo geweest, want daar heb ik je helemaal nog niet over gehoord? Kisses en nog veel plezier!!
    Frans

• 19 Oktober 2010 - 11:55