Outback Jack - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Roos Zanden - WaarBenJij.nu Outback Jack - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Roos Zanden - WaarBenJij.nu

Outback Jack

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

20 Maart 2009 | Australië, Alice Springs

Zaterdagochtend vroeg kwam mijn kleine busje aangereden. Max. 20 man ofzo, leuk en gezellig zo'n kleine groep. Iedereen was nog aardig stil, door het belachelijke tijdstip (half 7). De eerste dag van de 6 daagse tour was een rijdagje. 12 uur hebben we in totaal gereden over ik denk 700-800 km. Het zijn vet grote afstanden. Bij de eerste tankstop hadden we al een soort van lekke band! Balen, maar ja tijd zat. Ik had nog niet echt veel met mensen gepraat. Het waren bijna alleen maar setjes van 2, bijna niemand was alleen.
De groep waarmee we starten met rijden was niet alleen de Rock Patrol groep, we zaten met 2 groepen tegelijk in de bus. De Rock Patrol dus en de 2 daagse Boomerang tour. Met z'n allen reden we naar Cooper Pedy, waar de groep zich opsplitst. Bij de lunch is iedereen een beetje bijgeslapen en durf ik voor het eerst echt mensen aan te spreken.
Onderweg was er niet veel te zien, de hele weg was zo'n beetje hetzelfde. maar toch ook weer indrukwekkend, weer heel anders dan wat ik daarvoor gezien heb. Het zand/de bodem is rood, maar is toch nog vet begroeit. Veel kleine bosjes, struikjes en af en toe een boom. En 1 lange treintrails. De highway van Adelaide naar Darwin is de enige door de hele outback! Gek man. Onderweg zijn we gestopt bij een zoutmeer, vet grappig. We hebben er even overheen gelopen, het leek net ijs. Tot zo ver je kon kijken was het wit van het zout. Na een lange reis kwamen we aan bij onze slaapplek in Cooper Pedy. Super geweldig! Omdat het hier bijna onmogelijk is om te wonen, door de hitte, is men huizen gaan bouwen in heuvels, in de grond/onder de grond. Ons 'hotel' was dan ook underground. Hoe leuk! Van binnen zag je dat alles uitgehakt was, het leek net een soort grot. Het is inderdaad ook lekker koel binnen. Ook de bar was underground, de enige ter wereld. Bin there, done that.

De Boomerang groep ging er al vroeg vandoor. en wij hadden een ochtendje vrij. Tot dat onze gids zou komen. Dus heb ik nog eens ons programma doorgelezen voor de hele week. Het blijkt dat onze Rock Patrol een nieuw soort tour is. Het is een mix van de 2 daagse Boomerang tour en de 7 daagse Desert Patrol. In eerste instantie dacht ik dat we wel een eigen bus en gids zouden hebben. Maar wat blijkt, we joinen gewoon de groepen. Dus de eerste dag de Boomerang en daarna 5 dagen de Desert Patrol. Wat betekent dat ik Noor d'r groep ga joinen! Hoe grappig! In Cooper Pedy is niet veel te doen. We hebben een rondleiding gehad door het Opal museum, best interessant. Het hele stadje bestaan uit opal mijnen en opal shops. Het is de opal capital of the world. Opal is alleen niet zo mijn ding dus, geen nieuwe souvenirs voor mij:P Het is trouwens ook echt extreem duur! De avond was erge gezellig met de nieuwe groep en de gekke gids. Na anderhalve dag in Cooper Pedy rijden we weer 800 kays. De wekker ging om 6 uur! Zo dat ben ik even niet gewend. maar we hadden de hele busreis om bij te slapen. het lanschap is toch best wel schitterend. De ene keer kaal, rood en dor. De andere keer bomen of heuvels. Het is heerlijk om gewoon lekker uit het raam te staren. Niemand zit stil, het is de hele tijd rondgeloop en verplaatsten, plekjes ruilen. Hartstikke leuk daardoor zit je steeds weer naast iemand anders. Zo leer je iedereen kennen. We passeren de scheidingslijn tussen South Australia en Northern Teritory. En weer de tijd verzetten. Het is hier volgens mij weer een uur vroeger. We leven even op maar 8 en een half uur tijdsverschil. Sinds de reis heb ik al 4 x de klok verzet. En nu ben ik dus wel echt de Nederlandse tijd kwijt:S
Rond een uur of 4 kwamen we aan bij onze campground. Een leuk park, met op de plek alleen een grote tafel, BBq, koelkast, water en een stuk kale grond. We zouden die avond voor het eerst in onze swag slapen! Super vet. Een swag is een soort canvas hoes met daarin een matje. Je kruipt erin met je slaapzak, je kunt het helemaal dichtritsen, maar in principe is je hoofd gewoon onbedekt. Dat is nog eens slapen onder de sterren!
Op weg naar de Uluru! JE kon hem al van ver zien. Super gek, er groeit vanalles omheen, bomen, struiken...Maar voor de rest staat het echt helemaal alleen in een kale vlakte. Waardoor het er nog machtiger uitziet. We hebben de Mala walk gelopen. En dan valt het nog meer op hoe eemens GROOT de rock is! En super mooi, zo rood en kaal. Nathan, onze gids, vertelde super mooie, interessante verhalen. Verhalen over de rots, de functie, de abiriginols (of hoe je dat ook schrijft). Echt heel leuk om hier te zijn. En niet alleen maar de Rock op plaatjes uit foldertjes en de Bijbel te zien, maar gewoon in reallife! Nu ben ik echt in Australie. Eerst de Great Ocean Road en nu dit, Australie is echt super super mooi! Na de wandeling settelde we ons samen met nog zo'n 400 andere mensen naast de Uluru om de sunset te zien. Bij de sunset verkleurt de Rock in verschillende tinten rood. Mooi, maar niet super geweldig, terwijl dit DE sunset van de wereld schijnt zijn.
Echt bizar! In de hele outback hebben we geen bereik gehad, maar precies in het midden, naast de Uluru opeens wel. De nacht in de swag was leuk maar kort. De wekker ging dit keer namelijk om 5 uur!
Ik had me een soort van verslapen. Nathan zou ons wakker maken, maar omdat ik had mijn earplugs in gedaan om te verkomen dat ik enge dieren geluiden zou horen, heb ik dit dus niet gehoord. om half 6 werd ik wakker geschud. Wake uo! Nog een half uur, tas inpakken, douchen, ontbijten. Maar ik heb het gehaald. In alle haast was ik vergeten om mijn wandelschoenen aan te trekken. Lekker handig als je 8 kays gaat lopen, maar ik heb het gered op mijn Birckies. Ik denk zelfs nog beter dan de all star dragers. Met de bus reden we naar andere ook weer schitterende massa rotsen, voor een sunrise. Vanaf daar konden we de zon achter de Uluru zien opkomen. De Uluru als silhouet en de lucht eromheen in alle kleuren. Mooi foto's!
Vanaf daar reden we door naar de Kata Tjuta (the Olgas). Omdat het hier zo warm word, is het het relaxt om vroeg te wandelen. Om 7.30 uur! Lijkt me vroeg genoeg. Het was een mooie wandeling. De Olgas zijn veel groter en hoger dan de Uluru, rond en mega. Ook weer super mooi. Tijdens de wandeling wed je steeds omringt door superrotsen. 3 uur lopen en klimmen. Het is schitterend, maar ik mis de helft omdat ik tijdens het lopen altijd naar de grond kijk. Rotsje hier, steentje daar. Veel te bang om op mijn plaat te gaan. Soms even stoppen om om je heen te kijken, een fototje te maken of naar een verhaal van Nathan te luisteren. Leuk om weer eens interessante verhalen te horen. Over het ontstaan van de enorme rotsen. En waarom ze zo verspreid staan en zo groot zijn. Als je zoiets uit een boekje zou lezen heb je het al snel gehad, en sla je zoiets ook niet echt op. Maar een verhaal doet het toch altijd beter.
Je wordt hier gek van de vliegen. Ik heb daarom zo'n hoek met gaasnetje gekocht, maar ik voel me er toch wel erg toeristisch in. Gelukkig hebben we, en ik denk dat dat ook wel komt door de tijd (vroeg) en de hoogte, tijdens het wandelen er niet echt last van gehad. Pas het laatste stuk waren ze niet van je af te slaan.
Bij het vistor centre werden we afgedropt maar de info van een muur lezen is niet zo leuk, dus hadden we het daar snel gezien.
Weer een vorege, lange dag. We namen afscheid van de Uluru, door er nog een laatste wandeling omheen te maken. Eigelijk wilde ik de Rock beklimmen, maar de climb was helaas dicht wegens hevige wind. Het was een relaxte wandeling van 7,5 km. Moet je nagaan. De Ayers Rock heeft gewoon een diameter van ongeveer 7,5 km! Het was al warm, terwijl het nog vroeg was. Ieder lekker op z'n eigen tempo, lekker babbelen, poseren voor een fototje en een beetje om je heen kijken. We reden 300 kays door naar Kings Canyon. Waar we opnieuw een geweldige wandeling van 8 km gemaakt hebben. Dit keer had ik wel mijn wandelschoenen aan, maar de blaren die ik nu op mijn tenen heb zijn ENORM!
We liepen dit keer op het heetst van de dag, omdat de kleurzandsteen van de rotsen op dat tijdstip de mooiste kleur had. Het was een lekkere klim, en na al dat wandelen voel je je weer lekker gezond en sportief. Na een paar uur kwamen we bij een kleinvalleitje aan, waar water was. Dus bikini's aan en even afkoelen, oksels wassen en weer door, omdat we de zonsondergang wilde meemaken. B-E-A-utiful! Altijd stom eigelijk, want dan zit je te wachten tot de zon ondergaat, duurt lang. Dus ga je even wat anders doen. En dan heb je het opeens gemist. Weg is die. Als je naar de zon kijkt kun je trouwens inschatten hoelang het duurt voor hij ondergaat. Namelijk: als je je arm voor je uit steekt, moet je kijken hoeveel vingers er passen tussen de horizon en de zon. Elke vinger is 10 minuten. Zo weet je dus ongeveer hoeveel minuten het duurt voor de zon onder gaat. Lachen he?!
We sliepen die nacht weer in onze swags. Met om ons heen rondlopende dingo's. Echt gek het leven hier, al die verschillende landschappen en gekke beesten. Het was weer een schitterende avond, veel gelachen. Een mooie pro-bonte avond. Weer een lange rijdag, god ik ben benieuwd hoeveel kilometers we nou eigelijk in totaal afgelegd hebben. Veel in ieder geval. Onderweg wilde paarden voorbij zien lopen. Zo vet!
Het is de laatste dag van deze super geweldige tour. BALEN! Eén lichtpuntje van de dag, we mochten zowaar uitslapen. Jaja tot half 8 maar liefst. Hahaha. Maar in zo'n swag word je vanzelf wel wakker door de zonsopgang, met de bijbehorende massa vliegen, die na hun nachtrust weer opperfit zijn!
rond een uurtje of 4 werden we allemaal bij onze hostels afgedropt. Even lekker douchen, weer eens mooi maken, na onze outback Jack looks, de super stad Alice Springs verkennen... Bijna de hele bevolking hier is aberiginol. Ze zien er allemaal een beetje eng uit. Zitten je aan te staren, zeggen niks, stinken. We voelden ons er niet zo lekker bij.
Onze bonte avond was super gezellig. Eerst lekker uiteten geweest, voor backpackers prijzen ($5,-) ;) en daarna lekker stappen. Het was een top tour, een super leuke week die weer omgevlogen is. Leuke mensen, nieuwe vrienden (2 super leuke Zweedse meisjes Stina en Martina) onze nieuwe Mates. In een woord SUPER!

  • 20 Maart 2009 - 09:09

    Helly:

    Hoi Roos,

    Weer een goed verhaal en ik bel je straks.

    Groetjes

  • 20 Maart 2009 - 09:14

    Sjoerd:

    haha echt super tof! wel gaaf om te lezen dat je op plekken bent waar ik niet lang terug ook nog was, cooper pedy, opal mines, underground bar... inclusief al die vervelende tijdzones:P al is het wel gek om daar zo ver vandaan te zitten... ben benieuwd hoe je reis verder gaat!

  • 20 Maart 2009 - 09:33

    Chris:

    Hoi,
    Leuk dat het met een andere groep ook gezellig is.
    Blijf genieten !!
    Hier is het eindelijk voorjaar, alle bloembollen bloeien in de tuin en de mensen zijn een stuk minder brommerig. Lekker dat zonnetje nu maar hopen dat het even blijft.
    liefs Chris

  • 20 Maart 2009 - 09:42

    Janneke:

    hoi schatteke!

    terwijl ik hier met een verdoofde bek op de bank lig doe jij weer de leukste dingen! klinkt echt weer heel gaaf! Ik heb inmiddels een tand minder in mn mond, dus ben 1/4 van mn verstand kwijt.. ;) spreek je snel! kissy

  • 20 Maart 2009 - 10:20

    Roos De Enige Echte:

    daaag lieve mensen!hee luister eens, door gebrek aan computerervaring(7 dagen in de outback) is er even wat misgegaan met mijn verhaaltje, vervolg volgt zeer spoedig!
    kussssssers

  • 20 Maart 2009 - 10:43

    Tesssss:

    roos!
    oh, je hebt ook nieuwe foto's zie ik, of niet?
    dit klinkt weer heel erg leuk.. dat je daar computerbereik hebt in the middle of nowhere, verbaast me. bellen doen we snel maar weer een keer.. en je bent alweer 2 maanden weg! gaat snel hoor. ik zit hier heeeeeerlijk in het zonnetje, wat is het toch fijn! iedereen gelijk vrolijk en als een malle een zonnebril opzetten. nou ik ga bakken als een beest ik spreek je snel.
    kuskuskuskuskuskuskuskuskus
    love u my sis.

  • 20 Maart 2009 - 12:58

    Stijn:

    Hey roos.

    Leuk dat je het ook gezelig hebt met deze nieuwe groep. Wij hebben eindelijk ook wat warmer weer!

    Nog heel veel plezier Stijn!

  • 20 Maart 2009 - 13:09

    Francien:

    He Roos,
    Het klinkt weer heerlijk allemaal!
    Dapper hoor, om zo weer in een nieuwe groep te stappen, maar wel de moeite waard denk ik.
    Nu we de dikke lentezon het land binnen hebben gehaald begint Nederland zich weer een beetje te vullen met reizigers Sjoerd, Roy, Elske, Lisanne (bijna) zijn al weer terug maar op jou moeten we nog een behoorlijke tijd wachten.
    Geniet er maar van!
    Liefs,
    Francien

  • 20 Maart 2009 - 16:59

    Jelle:

    Zozo roos dat klinkt weer harstikke tof! hier is het nu ook eindelijk lekker weer. dus daar kan je niet meer over opscheppen :P heel viel Spass nog. Kus

  • 20 Maart 2009 - 18:12

    Kiek:

    Ha Roos,
    Daar ben ik weer. Gaaf hoor zo'n hotel onder de grond en zo'n zoutmeer, dat staat ook nog op mijn lijstje. Hier is het gelukkig lente geworden maar nog niet zo warm als bij jou, hoor.
    Je foto's zijn ook erg leuk, gaaf hoor die Mariobus. Nou heel veel plezier op die grote rode vlakte en geniet van de nieuwe dingen.
    Dikke kus van Kiek

  • 20 Maart 2009 - 21:13

    O&O:

    Het valt goed mee dat je zo vlot op internet terecht kunt Onze neef Boy had iedere keer de grootste moeite of het was een smoes zodat zijn ouders telkens weer op belden maar na 2 maanden had hij het gezien en kwam al weer naatr huis terwijl zijn plan was een half jaar weg te blijven. Jij doet het in iedergeval beter met wat voor nationaliteiten ben je nu rond aan het trekken? Hoef je tussen al die trips niet te werken? Dan heb je wel een luxe backpackers reis . Hou het vet leuk wij volgen je met plezier grt. O&O Valkenswaard

  • 20 Maart 2009 - 22:36

    Van Mijhij (Lisanne!:

    Chickiee!!

    He wat jammer dat de rest er niet op staat, wil het natuurlijk wel even uitgebreid weten!
    Het klinkt iig alsof je goed gesocialized hebt de eerste dagen! Ik moet nog steeds erg wennen aan het alleen zijn!

    Maar niet getreurd, we meeten elkaar aan de east-coast baby!!
    Ik ga zo ns even mn plannen in een mail zetten!

    Dikke dikke kus
    love youu!

  • 21 Maart 2009 - 01:10

    Roos Van Der Zanden:

    Hee jongens, nu is het pracht verhaal wel echt af. Geniet van jullie lente weer. Liefs ZOENZOENZOEN

  • 21 Maart 2009 - 07:45

    Chris:

    Nou Roos nu het verhaal af is maak je ons nog jalourser(is dit nederlands?) Ik vond het al zo'n abrubd eind, niets voor onze romanschrijfster.Spannend hoor zo slapen in de natuur, goed van jou dat je het doet, al die enge kriebelende beestjes.Nu met de twee zweedse meiden heb je toch zeker wel aan je engels gewerkt. We zijn benieuwd naar de fotot's. Hier schijnt ook vandaag de zon weer.De jongens mochten al om 8.oo uur verzamelen en Rob ging om 7.oo uur naar het vliegveld voor een paar daagjes skieen. (de bofferd) dus ook hier begint de dag vroeg,nou ja geen vijf uur maar acht uur in het weekeind vind ik toch wel afzien)Veel plezier op je volgende trip en blijf genieten.
    liefs Chris

  • 21 Maart 2009 - 08:49

    Helly:

    Hoi Roos,

    Gelukkig dat het er nu wel helemaal op staat. Weer een supervet verhaal. Dit is een goede oefening voor de editorials van je eigen tijdschrift.
    Op naar het volgende avontuur, weer alleen, maar je zal weer snel nieuwe leuke mensen ontmoeten. Yes, you can.
    Heel veel plezier.
    ps Ben je goed aangekomen in je hostel?
    Hele dikke zoen

  • 21 Maart 2009 - 13:26

    Mamie:

    Ha, lieve Roos,weer een fantastisch verhaal en dan die vliegen,dat is erg. papie kon daar ook niet tegen en toen had ik een soort muggennet gekocht wat je over je hoed moest doen en zo de vliegen op afstand hield,heeft hij maar een keer gebruikt want dat vond hij natuurlijk weer gek staan,maar wel schelden op die beesten. Roos,mijn verjaardag was leuk, erg gezellig, veel mensen,jammer dat jij er niet bij was, maar Frans en Tess hebben wel een heel groot offer gebracht, feyenoord speelde tegen p.s.v. en had eindelijk weer eens gewonnen, lief van die 2 he? nou schat,geniet maar veel en tot mails

  • 21 Maart 2009 - 19:16

    Tim:

    heey roos

    waarom moet je me zo jaloers maken met al die verhalen ik wil ook :P.
    ik hoorde van chris dat je tg die surfreis gaat doen dat lijktt me wel vet, nou ng heel veel plezier daar

    x tim

  • 22 Maart 2009 - 08:59

    Rob En Bren:

    Hey Roos,

    Super weer hoor je jaloersmakende verhalen. Rob en ik hebben net een superweek in La plagne gehad, zon zon zon:) en goeie sneeuw.
    Wij noemden ze stink-arigonals omdat ze nog nooit van een douche hebben gehoord op blote voeten lopen en dronken onder een boompje liggen.
    Can't wait till your next story.
    Geniet

    Dikke kus
    Rob en Bren

  • 22 Maart 2009 - 13:24

    Evert:

    het woord "super" kom ik nogal eens tegen in je verhaal...
    een goed teken!!!
    have fun!
    x evert

  • 22 Maart 2009 - 21:48

    Sjoerd:

    och och och wat is het leven daar goed...

  • 22 Maart 2009 - 23:14

    Al:

    Hey Roos,

    Dik vet en gaaf!
    Keep watching your self, baby!

    X Al

  • 24 Maart 2009 - 08:42

    Chris:

    Mooi zijn de foto's.
    Bijzonder die oranje aarde.
    Ik krijg gelijk zin in vakantie.
    Veel plezier verder, en let op de grote golven!!
    liefs Chris

  • 24 Maart 2009 - 14:25

    Jesse:

    Wat een kicke foto's weer hé! Veel plezier en succes met je surftrip! Daar verwachten we wel wat actie foto's van he!:P

    XXX

  • 24 Maart 2009 - 19:16

    O&O:

    Roos wat charmant zo'n doorzichtige burka maar net geen echte moslima. Het is wel indrukwekkend at je allemaal ziet en mee maakt en leuk dat het allemaal leeftijdgenoten zijn die mede reizigers. Wat is de volgende etappe?bye O&O

  • 24 Maart 2009 - 21:45

    Liesbet:

    wauw wat een foto's !! Je hebt talent. Veel plezier op je surftour.

    Groetjes
    Liesbet

  • 24 Maart 2009 - 21:52

    Helly:

    Hey Roos, hele mooie foto's. Geweldige natuur, zo groots. Dat jij dit allemaal meemaakt. Ik ben jaloers. Die springende foto vind ik heel erg leuk, goed getimed.
    Ben ook erg benieuwd naar je surffoto's.
    Groetjes

  • 25 Maart 2009 - 09:40

    Kiek:

    Ha Roos,
    Wat een avonturen en wat is het daar prachtig! Ik zag eerst je foto's en las daarna je verhaal en ik vond je schoenen al zo bijzonder maar nu begrijp ik het. Je foto's zijn geweldig en stoer hoor slapen in de buitenlucht. Nu zit je aan weer aan de kust voor een surfreis, wat een leven. Heel veel plezier verder en ik hoor weer snel van je,
    dikke kus Kiek

  • 27 Maart 2009 - 15:46

    Wout:

    Ik wou dat ik 18 was en op het idee kwam dit te ondernemen!

  • 30 Maart 2009 - 13:28

    Jo Heederik:

    Hé Roos!!

    zo, dat was nog eens een superleuke, geheel onverwachte verrassing op maandagmorgen! Wat een lieve kaart! Gelijk nog even je blog bekeken, wow... echt stoer!!!!!! Bewondering!
    Wensen je nog een hele gave tijd toe, maar dat lukt je tot nu toe al aardig!!

    Groeten van Rita, Martin en Jo

  • 03 April 2009 - 15:58

    Hanneke:

    Hoi Roos,
    Ik ben al een poosje niet op je site geweest en nu staan er al weer twee verhalen op! Echt supergaaf hoor! Veel plezier nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 86
Totaal aantal bezoekers 45914

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 07 Augustus 2014

Zuid-Amerika

27 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Frankrijk, Spanje & Portugal

10 Oktober 2010 - 22 Oktober 2010

Shanghai

13 Juli 2010 - 13 Augustus 2010

Costa Rica, Nicaragua & NYC

19 Januari 2009 - 17 Juni 2009

Australië & Bali

Landen bezocht: