Kiama, Huskisson and Batemans Bay of all places - Reisverslag uit Batemans Bay, Australië van Roos Zanden - WaarBenJij.nu Kiama, Huskisson and Batemans Bay of all places - Reisverslag uit Batemans Bay, Australië van Roos Zanden - WaarBenJij.nu

Kiama, Huskisson and Batemans Bay of all places

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

10 Februari 2009 | Australië, Batemans Bay

Hoi again!
Weer een tijdje geleden. Na een paar heerlijke dagen en avonden op de rotsen van Manly hebben we afscheid genomen van dit haarlijke oord, dit leuke hostel, lekkere stranden en alles wat erbij hoort. Op naar Sydney, naar onze tourbus die ons verder brengt door Australie. In Sydney waar onze Premier Motor Service bus, ons avontuur gaat beginnen. 's Avonds zijn we bij Willem gaan BBQ'en. Hij zit voor 7 weken in Sydney voor een talencursus Engels. Hij heeft een vet relaxt appartement met een dakterras! Heel leuk en lekker. I eat my first Kangaroos! Lekker joh! Heel zacht en mals. Het was leuk en gek, omdat we nu echt gaan beginnen. We hebben er zin in! 's Morgens om 9 uur stonden we dan gepakt en bezakt voor de bus. Het was slechts een ritje van 3 uur ofzo naar onze eerste stop, Kiama. We werden gedropt in de middle of nowhere! Er was helemaal niks, alleen een klein stationetje waar 1 of 2 treinen per dag stoppen. Een oud mannetje kwam naar ons toe en vroeg of we misschien een lift wilden naar het centrum! Ja echt! Hahaha, mooi geregeld. Voor we de tassen achterin dumpten, eerst even checken of er geen bijl of zaag achterin lag ;)
En daar stonden we dan, 35 graden, backpack op, in een gehucht in Australie. Lache man! Nog geen 10 meter verder begon een vrouwtje tegen ons te praten. Waar komen jullie vandaan? Waar gaan jullie heen? Ze bleek zlef ook uit Nederland te komen, 50 jaar geleden. Ze hielp opns aan een hostel van een vriend van haar. Het hostel zag er van buiten uit als een gevangenis en van binnen als een sneue bedoeling uit de jaren 50. Maar lache juist. Tom onze baas leek op een serie moordenaar met zijn Russische flapjes muts en met verfspatten bewerkte overall. We waren de enige in het hostel, dus niet veel vrienden kunnen maken. Maar wel veel gelachen met elkaar. Het is echt heel gezellig met ons groepje. Noor, Lisanne, Ken en ik.
Even het stadje verkennen. Binnen een kwartier hadden we alles gezien, hahaha. waarom zijn we eigelijk naar Kiama gegaan? Ohja, de Blow Hole. het is een soort gat tussen de rotsen, waar de zee tussendoor omhoog spuit. Wel vet om te zien! Jammer genoeg kwam het niet zo hoog. In de Bijbel (Lonely Planet) stond dat het wel tot 60 meter hoog kan komen, het water! Oke, check, afgevinkt.
De tweede dag zijn we naar het Minnamurra rainforest gegaan. Het was echt super mooi en heel groen. Bomen die je nog nooit gezien hebt, ook watervallen. Door de droogte waren die alleen niet heel spectaculair. Het was gelukkit niet zo snikheet, dus dat was wel relaxt. Na 3 uur hadden we alle mogelijke wandelroutes gedaan en begon het wachten op de bus. 2 uur! Maar aan het wachten raken we steeds meer gewend. Omdat je de hele tijd afhankelijk bent van anderen, het openbaar vervoer... Is het wachten een gewoonte geworden. Gewoon lekker muziekje op, filmpje kijken, boekje lezen, kaart spelletje doen of gewoon lekker gek doen met elkaar en de uren zijn zo om. Who cares, nog 4 maanden te gaan, dus het voelt niet als verloren tijd ofzo. Weer tuerg in het hostel gingen we weer met onze kookkunsten aan de slag. We zijn goed joh! Rijstsalades, pasta's, chilli con carne, tortilla's, chicken tonight, salades, soupjes! Jammie en dat voor echt tussen de 3 en 5 dollar! Dat is omgerekend 1,5 of 2,5 euro!

Onze reis gaat door. Met de bus stoppen we bij Nowra. Het klonk als een leuke stadje, maar alles blijkt minder waar. Wat een vieze, armoedige bedoeling. En de mensen! Bruine tanden, geen tanden, vieze, lelijke mensen. We moeten hier weg! Omdat de stadbus pas over 2 uur zou gaan probeerde we te gaan liften. Maar niemand wilde ons meenemen, ondertussen zat een zwever ons bang te maken met verhalen over verkrachte en vermoorde backpackers die ook hadden gelift. Dus ik ga wel gewoon lekker veilig met de bus! De stadsbus zette ons uiteindelijk af bij Huskisson. Een klein stadje aan het strand, aan Jervis Bay. Vlakbij het witste strand ter wereld! Heerlijk! Een mooie stranddag volgde. Het is echt super! De zon schijnt, de zee is te blauw en het zand is zooo wit! Paradijsje... Hier werken we verder aan onze afscheidingen, die al aardig duidelijk zijn:P Alleen weer geen echt hostel. Een cabin, een sorot modelhuisje naast een makelaar. Dus geen nieuwe vrienden, wel steeds meer lol met elkaar. Na 2 nachten in Huskisson waren we het wel weer zat en hadden we zin in een wat meer bewoonde wereld. Batemans Bay, met een populatie van 1600 leek ons prima.
De buschauffeurs hier zijn zo aardig! Echt iedereen eigelijk wel, ook bijvoorbeeld de kassameisjes in de supermarkt. Hele verhalen enzo. Onze buschauffeur was dus zo lief om ons voor de camping te lozen, wat ons weer 2 kilometer heuvelopwaarts lopen scheelde.
Het was buiten zoo heet! Echt er stond ook zo'n hete wind. Niet normaal. Het voelde een beetje aan zoals, wanneer je een hete luchtoven opent terwijl je er bovenhanht en dat zeg maar constant! We kregen opnieuw een cabin., een soort stacaravan, heel schattig. Het slapen is hier in Australie tussen de 24 en 32 dollar, omgerekend tussen de 12 en 16 euro. Daarbij zitten BBQs, kookplaten, koelkast, borden, bestek... Prima dus. De dollar staat zo relaxt dat het geld eigelijk helemaal niet zo hard gaat. Dat betekend dus vet shoppen in Melbourne! Ik ben er alleen achtergekomen dat ze hier in Aussie niet echt aan een massale uitverkoop doen! Shit!

Het hutje waar we dus in sliepen was een soort sauna geworden door de hitte! Snel alle raampjes open en de venti aan. Het was zaterdag dus we wilden wel uit eigelijk. Maar onze verwachting van het stappen hier in Batemands Bay waren niet erg hoog. We hadden nog geen leeftijdsgenoten gezien, sowieso hadden we eigelijk nog geen kip op de weg gezien. Er was maar 1 pub, maar... Heel Batemans Bay en omstreken was uitgelopen! Waar ze allemaal vandaan kwamen, geen idee.
Maar er was opeens een openlucht disco/party. Heel leuk en vet gezellig. Met heerlijke alcoholische slush puppy! Een toipavond, onverwachts.
De volgende dag gingen we op tour naar Pebbly Beach. Het was een 6 kilometer walk door de bush en over de beach. Super leuk, en opnieuw weer schitterend. Bossen groeien hier gewoon tot aan het strand, bijna tot in de zee! De zee is trouwens lekker koel. Anders dan in Florida waar je dacht even zwemmend af te koelen maar waar je juist nog harder van ging zweten. Hier is het een echte verkoeling, een lekker blauwe, wilde zee. OP Pebbly beach en onderweg wat kangaroos en papegaaien gezien! Leuk man! Aussies wildlife. So check again, afgevinkt. De eerst kangaroos! De papegaaien, vet mooi gekleurd, kwamen op je armen en hoofd zitten en aten uitje handen. Mij niet gezien hoor met mijn vogelangst. Maar leuk om foto;s te maken en van een afstandje te bekijken! Hahaha.
Onze eerste echte uitslaap dag. Van al die tripjes, dagjes en reizen, vroeg opstaan, uitchecken en weer door gaan word je best moe. Heerlijk om weer eens om 12/1 uur uit je bed te rollen!
Alleen, buiten gekomen kregen we de schok van ons leven! Het was koud, fucking koud. Gewoon lange broeken/spijkerbroeken en vesten weer! Hallo, het is fucking zomer in Australie what the hell happend? Maar aan de andere kant was het ook wel weer eens lekker een lange broek aan te hebben. Sleep je die tenminste niet voor niks steeds mee. 's Avonds hadden we een mooie backpackers avond. We hebben tot laat buiten (in de kou) gechilld en gekletst met een leuke Duitser en een leipe Brit. Heerlijk dit leventje en dat te bedenken dat we nog 4 maanden hebben!
Vandaag gaan we weer door, word de groep opnieuw kleiner. Ken gaat naar Melbourne, terwijl de meiden nog een tussenstopje maken bij Merimbula.
Love you! En tot snel. Het uploaden van de foto's gaat vet langzaam, dus die volgen later nog. ZOEN!

• 10 Februari 2009 - 03:29

Sjoerd:

je backpackers leven gaat de goede kant op zo te zien! mooie verhalen. geen last van bosbrandjes? jouw bosbranden en extreme temperaturen zijn inmiddels zo erg geworden, dat de tv mijn overstromingen van het nieuws gehaald hebben! pff laffe streek
    enjoy and take care!

• 10 Februari 2009 - 05:56

Helly:

Hoi Roos,
    Eindelijk weer nieuws op je site. Heerlijke verhalen en genieten maar. Het is hier slecht weer met heel veel regen. Ik hoop dat het bij jou nu weer beter is. Let inderdaad goed op voor de branden. Het is echt heel erg.
    Kus

• 10 Februari 2009 - 06:12

Chris:

We hebben er lang op moeten wachten, maar dan krijgen we ook wel weer een verhaal. Lekker relaxed hoor, zo alles op je gemak.
    Pas inderdaad op voor de branden,het haalt hier dagelijks de krant en het journaal.
    Veel plezier en blijven genieten
    Kus Chris

• 10 Februari 2009 - 07:21

Marlies:

Hee Roos, hardstikke leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en er lekker van geniet. De wereld (nou ja Australië dan) ligt voor je open. Geniet lekker verder.
    Groetjes van Marlies

• 10 Februari 2009 - 08:30

Kiek:

Eindelijk weer een bericht van je, Roos, ik heb je gemist! Maar wat een heerlijk verhaal, ik heb er van genoten. Ik ben benieuwd naar de foto's!!
    Nou lieve meid, veel succes met je volgende avonturen, pas alsjeblieft op met die bosbranden en ..... heb vooral veel plezier,
    dikke kus, Kiek

• 10 Februari 2009 - 10:35

Wout:

Ik ben jaloers op je relaxte leventje daar, pas wel op voor het vuur hé.

• 10 Februari 2009 - 10:39

Frans:

Hoi Roossie,
    Het lijkt erop alsof je al helemaal je draai gevonden hebt in Australia. Het backpackersbestaan gaat je goed af. Wel bizar om al die verschillende weersomstandigheden mee te maken, lijkt me. Het ene moment bloedheet, daarna in een koude regenbui. I heb zojuist (dinsdag 11.30 uur) een pakketje met o.a. wat kleding op de post gedaan. Het is verstuurd naar het adres wat je opgegeven hebt (Coffee Palace 24 Grey St, St. Kilda Beach Victoria 3182) Het zal 8 tot 10 werkdagen duren, dus dat moet wel op tijd zijn. Bij ons op de kaart is Batemans Bay best een grote stad, dus wel bijzonder dat er uiteindelijk maar 1600 inwoners zijn. Je zult dat ongetwijfeld nog wel vaker meemaken. Je breekt met je site wel records. op je vorig bericht hadden 26 mensen gereageerd. Ik hoop dat je die 5 maanden lang kunt blijven boeien met aanstekelijke verhalen, zoals deze. Extreme verschillen. Zitten wij gisteren met ons balletje gehakt en de reigers en meeuwen, heb jij verhalen over kangoeroevlees, papegaaien en kaketoes. Als ik alle verhalen lees, dan overweeg morgen al met de VUT te gaan en je onmiddellijk achterna te reizen. Heb je (of hebben jullie) al wat globale plannen voor de rest van de reis. Door de telefoon had je over Melbourne-Adelaide-Alice Springs-Sydney-Cairns-Bali. Of heb ik dat verkeerd begrepen. Houd ons in ieder geval goed op de hoogte. Die goedkope telefoonverbinding maakt trouwens het skypen wel enigszins overbodig. We hebben nog geen afrekening gehad, maar er wordt echt gezegd dat het maar 9 cent per minuut is. Wellicht ook een tip voor andere ouders, familie, vrienden etc. Neem maar even contact met ons op (015-2136679) Morgen gaan we naar de verjaardag van Geert. Vrijdag is Tess d'r Gala. Het weekend is Bluesweekend in Delft en Tims verjaardag. Volgende week donderdag gaat Tess naar Madrid en heb ik Schoolfeest (tot 23.30 uur, heftig!) Daarna een weekje voorjaarsvakantie (zonder backpack) Nou schat, dat was het voorlopig wel weer even. Doe de groeten aan je vriendinnen cq mates.
    Ik hou van je! Kus!

• 10 Februari 2009 - 10:59

Lisanne:

Klinkt gaaf roosje! geniet maar lekker van de zon, want ik zit in de sneeuw, wind en regen!
    Nog heel veel plezier.
    Liefs Lisanne

• 10 Februari 2009 - 11:39

• 10 Februari 2009 - 11:44

• 10 Februari 2009 - 11:44

• 10 Februari 2009 - 11:48

Evert:

haha ff 3 keer het zelfde bericht:p nou dan wordt het aantal berichten nog hoger dan vorige keer
    ik mis je dus 3x roos!

• 10 Februari 2009 - 11:48

Rob En Bren:

Oh wat cool dat je naar Kiama bent geweest en minnamurra. Die blowhole spoot bij ons helemaal niet dus je had nog geluk, zucht zwijmel. Zitten we dan op het werk en het regent hier. In huskisson stonden wij op de camping aan het witte strand. Zucht. En je gaat nog zoveel moois zien.
    Soms is er in de campkitchen een tv; 19:00 neighbours, als je gtst een beetje mist en altijd heel gezellig met iedereen in de campkitchen.
    We genieten van je verhalen.

Dikke kus
    Rob en Bren

• 10 Februari 2009 - 12:17

Tessje.:

heeeee roos!
    ik zeg NICE.
    dat werd tijd, we zaten hier alweer in de stress. waar bleef het nou? maar ik geef je groot gelijk, eindelijk af van ons, daar moet je van genieten!
    maar ik moet aan een PO werken dus ik ga weer aan de slag, ik bel je binnenkort weer, oke?
    lekker party'en daar.
    au revoir mon amour.
    x

• 10 Februari 2009 - 12:56

Martijn:

Hee Roos, klinkt echt geweldig! ik ben jalours...

• 10 Februari 2009 - 13:12

Janneke:

Roosjelief!
    Top verhaal (: klinkt echt super! Ik ga maar hard door sparen zodat ik in de zomervakantie ook weer even van het geweldige backpackersleventje kan genieten!
    Heftige shit trouwens die branden, maar in het land zelf lijkt het altijd stukken minder erg..
    Have fun sweety, en blijven schrijven! Keep up the good work!!
    Liefde!

• 10 Februari 2009 - 13:27

Jelle:

Nou roos dat klinkt allemaal fantastisch pas op voor de bosbranden en nog heeeeeeeeel veeeeeel plezier daar. kus Jelle (uhh nee oke?):P

• 10 Februari 2009 - 13:49

Auke:

hallo Roos

Dat klint wel gaaf hoor!!!

Maar het is wel best gek nu jij daar zit horen we nu nog alleen maar nieuws uit Australië met al die bosbranden en overstromingen...

groetjes Auke

• 10 Februari 2009 - 13:52

Tim:

heey roosje
    egt vet wat je daar allemaal mee maakt ik wil ook, ik ben morgen lekker jarig maar moet het vieren zonder jou:(:P donderdag wordt me scooter gellukig gemaakt en zieet die er weer heel anders uit xD nou schrijf maar veel verhallen en nog heel veel plezier kus

• 10 Februari 2009 - 16:14

Mamie:

O,Roos, wat een leuk verhaal, ik vind het erg avontuurlijk, fantastisch dat je dat kunt doen.maar je gaat wel op Gordon Ramsay lijken,met je fu....taal.veel liefs en veel plezier.

• 10 Februari 2009 - 17:09

O&O:

Hi Roos we dachten al waar blijft ze met haar v erslag goed zo alles goed gemaakt!Knijp je zelf zo nu en dan evenin je arm zodat je je af vraagd "Wie ben ik dat ik dat allemaal mag beleven!!"wij reizen heel wat af op de pcwant in Brasil moeten we ook de site volgen om op de hoogte te blijven van de Family. ook van daaruit goede berichten . Hier beginnen ze al aan de carnavals zittingen maar wij gaan naar Belgie dus Hou doe O&O v. Jans en Tijn

• 10 Februari 2009 - 17:32

Bob En Cis:

Hoi Roos,

We hebben wel een tijdje moeten wachten op je nieuwe reisverslag! Met al die verhalen over die bosbranden waren we toch best wel een beetje bezorgd, maar we hebben van je moeder begrepen, dat je daar ver vandaan zit. Gelukkig maar. Hartstikke leuk om te lezen, dat je het zo naar zin hebt en zoveel verschillende ervaringen opdoet. Je maakt ons wel een beetje jaloers met je enthousiaste beschrijving van je belevenissen in dat relaxte werelddeel, terwijl wij hier tobben met regen, natte sneeuw, storm etc. We kunnen ons heel goed voorstellen, dat je vader, zoals hij schrijft, per direct de VUT in zou willen om een soortgelijke reis te kunnen maken. Hij zal echter nog even geduld moeten hebben. Als het aan Balkenende ligt, moet hij tot zijn 67e doorwerken! Nou Roos, nog heel veel plezier en geniet ervan met volle teugen ....
    and take care

NB Volgens mij schuilt er een schrijfster in je!
    Je hebt een heel leuke manier van vertellen!

Groeten

Bob

• 10 Februari 2009 - 17:41

Bob En Cis:

and take care

NB Volgens mij schuilt er een schrijfster in je!
    Je hebt een heel leuke manier van vertellen!

Groeten

Bob

• 10 Februari 2009 - 20:09

Maria:

Hi Roos,
    Van Mamie hoorde ik over je reisverslag. Hartstikke leuk zeg, wat jij allemaal doet in Australië. Ik wou dat ik ook nog jong was. In mijn tijd was au pair zijn in Engeland al heel bijzonder. Van nu af gaan Frans en ik al jouw verslagen volgen, want dit vinden we echt heel erg leuk. Geniet maar lekker. liefs Maria

• 10 Februari 2009 - 21:00

Liesbet:

Hoi Roos,
    Leuk weer van je te horen. Je schrijft lekker uitgebreid, dat willen we zien. Foto's had ik al op de site van Ken gezien. Handig dat je overal zelf je eten kan maken, dat scheelt wel in de kosten.
    Vandaag de kinderen uit school gehaald en door een koude natte sneeuwbui met windkracht 8 naar huis gelopen. Maw denk je ook aan ons?
    Groetjes Liesbet

• 11 Februari 2009 - 13:05

Rob:

Hoi Roos,
    Goed verhaal Roos, lopen er nu trouwens veel toeristen (buiten die japanners) rond of is het daar 'off season'.
    Gister was er zo'n treinprogramma op tv en ging natuurlijk over Australie. Melbourne zag er geweldig en relaxt uit met terrassen, mooie gebouwen en weer lekker veel mensen , dus dat wordt genieten en mensen en winkels kijken.
    Adelaide (zit geloof ik later in je rondreis?) was trouwens echt mooi (weinig hoogbouw).
    Het is net wat Wout zegt elk programma lijkt nu wel Australie getint te zijn.
    Leuk om ook de andere verhalen te lezen en bij de Lisanne al de foto's te zien maakt ons wel xtra jaloers maar laat ons ook meegenieten.

Tot je volgende verhaal
    groet

• 11 Februari 2009 - 16:30

Hanneke:

Hee Roos!
    Ik check regelmatig je site en ik zag net dat je weer een heel nieuw verhaal hebt! Super hoor! We genieten hier met je mee! Have fun!

• 12 Februari 2009 - 18:40

Wouter En Irene:

Hoi Roos,
    Leuk om al je verhalen te lezen.
    Volgens mij heb je het erg naar je zin.
    Heel veel groetjes van ons.

• 12 Februari 2009 - 19:26

Kees En Mieke:

Hoi Roos,
    Ook wij kijken naar je verhalen uit. Het wachten is de moeite waard: wat schrijf je leuk over je wat je allemaal beleeft. Het lijkt net of we een beetje met je meereizen. Wat staat er nog meer op je afvinklijstje? Ik denk dat Frans en Helly ook wel blij zijn met je wijze besluit om niet zomaar te gaan liften!!! Heel veel plezier en take care.
    Liefs,
    Mieke

• 13 Februari 2009 - 18:11

Gerian:

Lieve Roos, ik moest de afgelopen week veel aan je denken met al die nare brandberichten uit Down Under...je schrijft er niets over dus ik neem aan dat je er geen 'last' van had? Horen jullie wel wat van al die ellende of is het gewoon te ver weg? Pas je op met die papagaaien....? Oja het schijnt dat ze koalabeertjes hebben kunnen redden uit de brand. Aandoenlijke beelden hier op tv. Pas goed op en liefs van ons allen uit Amersfoort, Gerian

• 15 Februari 2009 - 16:11

Alfred:

Hey Roos,

Het is heerlijk je belevenissen te volgen, en wat mij vooral deugd doet is dat je al WANDELEND de flora en fauna aan het ontdekken bent. O ja, je weet het het waarschijnlijk al maar Rob heeft aan mij gevraagd om jou op zaterdag te vervangen en er nog een paar dagen per week wat bij te klussen, en je weet Rob iets weigeren dat kan niet! Dus collega nog veel plezier en blijf op je zelf passen!
    Kus Al

• 21 Februari 2009 - 09:03

Andre & Ellen :

Hallo Roos,Wat een leuke en enthousiaste verhalen. We begrijpen je paniek bij het mogelijk verliezen van de foto's. Gelukkig is alles goed gekomen. Het mooie om je site te volgen zijn de contrasten met het "normale" leven. Wij kunnen hier in het frisse Holland lekker een beetje wegdromen bij je verhalen. Veel plezier en groetjes André en Ellen.