Adelaide...my place - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Roos Zanden - WaarBenJij.nu Adelaide...my place - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Roos Zanden - WaarBenJij.nu

Adelaide...my place

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

12 Maart 2009 | Australië, Adelaide

We zijn in Adelaide aangekomen, na een wat chaotische tocht met de auto. Het was even wennen om opeens in de stad te rijden en weer eens echt kaart te lezen. We moesten met pijn in ons hart Mario achterlaten. En de achterbak inruilen voor een bed en een echte keuken! Zo dat is een luxe. De eerste indruk van het hostel en van Adelaide was mwah! Het hostel was een beetje ouderig en Adelaide een autostad. Maar na een avondje keihard stappen verandere dit beeld. Hahaha. De avond begon goed met 3 gratis vodkaatjes in een bar. We waren uitgenodigd om naar een comedieavond te komen, en hadden daar dus vrijkaartjes voor. Het waren 4 acts ofzo. Echt vet grappig. Sommige grappen volgende ik niet helemaal/ Maar het Engels verstaan gaat super goed dus het was prima te volgen. Het spreken loopt nog niet zo soepel, maar we hebben de laatste weken natuurlijk ook contant met z'n drieen Nederlands gesproken. Ah we zijn hier zoo lui. Lekker lang in bed liggen. Af en toe wat rond lopen in de stad, poolen, picknicken in de botanic gardens, naar een chocolade fabriek, choco proeven, naar het strand (Glenelg), beetje winkelen, movie night, pizza eten, koken... Adelaide is klein, maar fijn. We hebben ons al een beetje wegwijs gemaakt. Een leuke winkelstraat, gevolgd door een leuke restaurant/cafe straat. Wat parken en pleinen, malls... We boffen trouwens echt enorm, want we zijn echt in precies de goede maand gekomen. Er zijn in Maart namelijk 3 verschillende festivals tegelijk, een populaire paardenrace en een grand prix. Het enige nadeel is alleen dat daardoor alle hostel vol zitten. Dus hebben we uit voorzorg meteen voor een hele week gereserveerd bij My Place. Wat een beetje van de fexibiliteit en vrijheid wegneemt. Maar het blijkt uiteindelijk een heel gezellig hostel te zijn en het is ook wel weer even leuk om ergens een tijdje te zitten zodat je wat makkelijker echte vrienden kunt maken en je er snel thuis voelt.
Je kunt ergens gratis fietsen lenen, dus wij zouden geen backpackers zijn als we die niet zouden gaan regelen! Het is echt weer even lekker om op een fiets te zitten. Weer even wat beweging en weer wat sneller vooruit, mobieler. Het was een lekker dagje, niet extreem warm, maar gewoon lekker en een beetje zweten. Ook Adelaide heeft een schitterende botanische tuin. Echt Kiek en Chris er staan hier bomen, planten en bloemen, zo mooi! Ik denk datjullie het helemaal gewelidg zouden vinden. Na een beetje hier en daar gechilld te hebben kwamen we weer thuis. Waar ik me vermaakt heb met een filmavondje. Happy Feet en The Beach. Ah dat Thaise strand ziet er zo geweldig mooi uit. Dat wordt mijn volgende trip, Azie: Thailand, Vietnam, Cambodja, Laos, Indonesie... Wie wil er met me mee? Ze zeggen toch als je eenmaal begint met reizen kom je er nooit meer vanaf!
Noor en ik hadden ons ingeschreven voor een Barossa Valley Wine Tour! Om 8.35 uur werden we opgepikt door een klein busje. De buschauffeur zou gelijk ook onze gids zijn. Het stuk rijden, ik denk 30 minuten, was erg leuk. Hij vertelde over Adelaide, over de gebouwen en bezienswaardigheden, de festivals die er deze maand allemaal zijn, over de geschiedenis van Australie vooral van South Australia, over de Adelaide Hills, de Barossa Valley, watersnood, wijnen, druiven... Echt vet interessant en leuk. Dat soort weetjes en verhalen mis ik wel een beetje, aangezien pap die altijd verteld en voorleest. Om 11 uur kwamen we bij de eerste tasting aan, Wolf Blass. Daar kregen we 6 wijnen te proeven. 2 witte, 2 rode en 2 dessert. Op de rode na waren ze erg lekker. Vooral de Moscato. Wel een beetje gek omdat er Rieseling en Pino Noir bij zaten. Ik dacht altijd dat de Rieseling alleen uit Duitsland kwam, omdat dat een Duitse streek is. Maar blijkbaar kunnen ze ook in Australie gemaakt worden. Alle druifsoorten die hier groeien en waar dus wijn van gemaakt word zijn geimporteerd. Dat verklaart waarschijnlijk ook dat er Rieselings gemaakt kunnen worden. Wijnproeven is hier heel anders dan in Frankrijk, waar alle boeren er vol passie over vertellen en er de oren van je hoofd over praten, het hele proces van de druif tot de wijn. Je mag dan proeven, maar er wordt vanuit gegaan dat je alles weer uitspuugd zoals het hoort. Maar hier in Aussie gaat het er, vind ikzelf minder professioneel aan toe. Je krijgt de 6 wijnen voor je neus en dan krijf je per glas 3 woorden over de guer of smaak en drinken maar... En ook echt snel achter elkaar. Je hebt de ene nog niet op of ze praat al over de volgende.
Echt een beetje jammer vond ik dat. Bij 1 tasting had ze het zelfs ook over zingen op de bar. Alsof ze ons dat zou willen laten doen, echt een beetje simpel. Maar het was wel een super dagje hoor. Ik klinkt nu een beetje negatief, maar het was onwijs leuk. We kregen een super lunch, Kangaroo Beef met pepersaus en puree. Er was een saladebar en als dessert een berrycheesecake! Mijn maag stond op ontploffen! Na deze reis kan ik denk ik mee gaan doen met de Biggest Loser! Na de lunch gingen we nog bij 3 tastings langs. Vinecrest, Kies en nog 1. De eerste 2 tastings waren gestuctureerd, de wijnen waren dus al voor je geselecteerd. En bij de laatste 2 mocht je proeven wat je wilde. Het was een super leuke en drukke dag. Door alle wijn en zon waren we kapot, en hebben de hele terugreis in de bus geslapen. We reden trouwens ook nog langs Jacobs Creek, vet grappig want dat verkopen ze ook gewoon bij de Albert Heijn. Drink maar een glaasje op mij!
Het afscheid komt nabij. Morgen gaat Noor ons als eerste verlaten en de dag erna vertrek ik. Dat wordt huilen vanavond!
KUS

  • 12 Maart 2009 - 07:47

    Helly:

    Eindelijk weer de eerste. Nog veel plezier in Adelaide met Noor en Lisanne en dan op naar het nieuwe avontuur. Alleen op stap.
    Kus Helly

  • 12 Maart 2009 - 07:57

    Chris:

    Klinkt gezellig, drankorgel!! We nemen maar een glaasje op jouw avontuur.Waar blijven de foto's ik ben benieuwd.
    Sterkte met het naderend afscheid van de meiden.
    Je komt vast weer leuke andere mensen tegen.
    Blijf genieten. liefs Chris

  • 12 Maart 2009 - 08:02

    Chris:

    Sorry, niet goed gekeken, er zijn wel foto's en wat voor. Je krijgt echt talent voor mooie plaatjes. Waar ben je zo bang voor op het strand....een zeehond?

  • 12 Maart 2009 - 08:59

    Kim Verhoeff:

    Rooos! wat een geweldige verhalen allemaal, ik volg ze en lees ze met een jaloers gevoel van binnen dat wil je niet weten, ik zit nu op school en jij zit gewoon te genieten in het heerlijke australie! weet niet of je je berichtjes allemaal volgt, ben je nou niet meer met die hele groep aan het reizen? en zit je backpack niet al stampesvol met de grootste onzin :D? dat had ik namelijk al na 2 weken in thailand haha!
    naar azie moet je zeker gaan, ook al is the beach wel heeel mooi gemaakt haha maar ja uiteindelijk is alles in real life geweldig!!

    geniet er van roosie, heb zin dat je terug bent en dat ik al je avonturen kan horen!

    ik ga trouwens in juni voor een jaar naar amerika op stage, ben uitgekozen!

    dalijk zie ik je gewoon 2 jaar niet, dán hebben we mekaar pas veel te vertellen!

    dikke kus!
    Kim en ik doe gewoon de groetjes van alle knussertjes!

  • 12 Maart 2009 - 09:05

    Liesbet:

    Hoi Roos,
    Klint wéér leuk allemaal.
    Wat een mooie gebouwen hebben ze daar. Dat had ik niet verwacht. Goede reis naar Alice Springs. De afstand valt mij mee: 1500 km. En gek, dan ligt Ayers Rock weer 450 km vanaf Alice Springs. Ik dacht dat dat veel dichterbij lag.
    Groetjes
    Liesbet

  • 12 Maart 2009 - 09:32

    Evert:

    hey roos!
    wat een leuk verhaal weer!
    gelukkig ontbreken dit keer wel de details van dingen als wildplassen enzo:Dhaha

    heb je btw mijn sms en mail nog gehad van een week geleden?

    veel sccs als je straks in je 1tje op pad gaat!
    bye!
    evert

  • 12 Maart 2009 - 10:16

    Tess:

    dag lief roosje!
    ik zeg nice lady!
    goed te doen dit allemaal..
    ik ben weer eens vrij vandaag, morgen laatste se en dan heb ik ook weer een leven. ik vind het wel heel zielig voor je als je alleen bent, maar ik weet hoe het voelt en je overleeft het wel. jouw laptop is ondertussen mijn alles geworden, jouw kledingkast is mijn kledingkast en alles van jou wordt gebruikt. ik ga denk ik ook maar sparen voor een laptop want zodra jij terug bent val ik in een diep gat zonder apple. ik ga nog eventjes je foto's bekijken en dan leren. ik heb wel al een 6.6 terug van nederlands, voor de rest zijn ze enorm langzaam, hoe kunnen ze ons dat aandoen? we are dyiiiing to know. ik had nooit gedacht dat jij kangaroo zou gaan eten, wijn daarentegen hihih.
    oke pop, enjoy, je bent trouwens alweer bijna 2 maanden weg! het lijkt veel langer, beter kom je maar weer een beetje snel terug want het is best saai without you. dus geen aussi's aan de haak slaan die je ware blijken te zijn. zondag is mammie's sweet 70! en daarvoor moet ik feyenoord afzeggen, feyenoord-psv zelfs, en dat allemaal voor mij lieve mammie, goed he. gister zijn we naar oma geweest, die werd alweer 82! ze noemde zoals altijd weer toos, echt fijn! oke, nog eventjes met de dames en dan alleen verder.. als je je alleen voelt kan je er altijd even voor zorgen dat ik bel.. of gewoon eens engels gaan praten! (hahha, ik zou het ook niet durven.. ik had gister engels se en ik kan ook gewoon echt heeelemaal niks!!) oke, kiss and love.
    liefs tess.

  • 12 Maart 2009 - 15:56

    Lisanne:

    Roosje, Klinkt echt top allemaal! Als ik de foto's zie word ik wel een beetje jaloers hoor! Ik zie alleen maar blauwe lucht, terwijl het hier in Engeland weer eens grijs is ;)
    Voor mij zit het er al bijna op, zaterdag examen en dan zondag vertrekken! Ook hier wordt het dus huilen geblazen..
    Heel veel plezier verder!
    kus Lisanne


  • 12 Maart 2009 - 16:39

    Rob En Bren:

    Hey Roos,

    Je gelooft het niet maar robert heeft met zijn afscheid een rode wijn gekregen..... Wolf Blass:) Beetje jammer dat je die niet lekker vond;). We gaan hem dit weekend proberen. Nemen hem mee naar Frankrijk, heerlijk effe een weekje skien. Andere temperaturen dan bij jou. Wel hele goeie sneeuw. Heel veel sterkte met je afscheid.

    Dikke kus
    Rob en bren

  • 12 Maart 2009 - 18:59

    Rob:

    Gaaf verhaal, Adelaide ziet er idd mooi en relaxt uit.
    Voor dat wijnproeven mag je de volgende keer wel inschuiven bij de mannen proefavond tenslotte je hebt er nu grofweg verstand van en wij brengen je de fijne kneepjes wel bij. Niks uitspugen en toch zin(loos)vol praten.
    En nu echt de outback in lijkt me gaaf.
    Succes met het afscheid maar dan hebben jullie nu elkaar straks ook wat te vertellen weer terug in Nl.
    kus
    Rob

  • 12 Maart 2009 - 20:43

    Jean:

    Schatteke! Jaahoor, ik werd weer helemaal blij deze ochtend bij het lezen van jou verhaal! een beetje afleiding kan ik wel gebruiken, Ohmg ik heb denk ik nog nooit zoveel gestudeerd en er zo weinig van begrepen.. Neuroscience ligt me duidelijk niet! Maar we zullen zien wat ik er morgen van ga bakken.. 845 aantreden is natuurlijk ook veelste vroeg.. en dan om 11 uur weer aan de bak, dan wordt mn politieke kennis getest.. Maaar het mooie is dat ik volgende week lekker vrij ben (: En dat ik morgen natuurlijk L.O.S. ga jaja! ik zal wat wijntjes op je drinken, wees maar niet bang! Of ze even lekker zijn als in australie dat betwijfel ik wel, maar goed daar doe ik verder ook niet moeilijk over.
    Het zal wel even heel raar zijn als jullie zonder elkaar verder gaan, gelukkig ga je gelijk weer met n grote groep chillen in de woestijn! En je weet het hè als de auto het begeeft valt er altijd nog n eitje te bakken op de motorkap!
    Ik hoop dat ik auto-avontuur snel mag afsluiten, ik ben nu wel n beetje klaar mee met die lessen en die gospel liederen..
    Nou honneponnie, doe de woestijn ratten de groeten en geef die aboriginals n kus! ALLERLIEFS!

    (oohja ik verwacht trouwens wel dat als je terug bent een vogel uit de lucht boomerangen geen probleem is! oefenen dus!)

  • 12 Maart 2009 - 20:45

    Jean:

    Ps. hoe pak je dat eigenljk aan met de kapper? niet dat ik het nodig vind hoor, maar jou kennende wordt het nu toch wel een beetje tijd.. ;)

  • 12 Maart 2009 - 22:09

    Helly:

    Ik heb nu ook de foto's gezien. Volgens mij ben je ook aardig aan het shoppen, nieuw rokje, schoenen, jurkje, korte broek, trui. Gaat goed zo.
    Ik spreek je snel.
    Kus

  • 13 Maart 2009 - 14:58

    Hanneke:

    Hee Roos!
    Klinkt goed allemaal en leuke foto's! Veel plezier nog met Noor en Lisanne en daarna op je eigen trip! liefs, Hanneke en Emmo

  • 14 Maart 2009 - 21:48

    O&O:

    Nou Roos let op want als je zo door gaat word je nog een echt drankorgel Zorgelijk hoor!!!!Ga je nu de woestijnratten op zoeken heb je nog niet genoeg beesten gezien?Ik ga liever naar de bollenvelden dat is hier bijna weer zover dat die bloeien maar de natuur is dit jaar 6 weken later dus nog even geduld!geniet jij ginds wij wachten op de lente hier en kijken er naar uit Groetjes O&O Janneke

  • 17 Maart 2009 - 20:24

    Frans:

    Hoi Roossie,

    Eindelijk even de tijd gevonden om op mijn gemak te reageren op je nieuwe verhaal. Het lijkt of je avonturen steeds leuker en avontuurlijker worden en ook je schrijfstijl gaat zich daar steeds meer aan aanpassen. Ik wist niet dat er zo'n schrijver in je school. Je weet het allemaal erg aanstekelijk te vertellen en te beschrijven. Goed hoor! Ik begreep van jouw smsje dat je inmiddels de Uluru al gespot hebt. De heilige plaats van Aborigines. Op Google Earth ziet het er heel bijzonder uit. Een vlak landschap met helemaal niet en dan opeens een hele gekke bobbel vanuit het schijnbare niets. Lijkt me prachtig om te zien en te ervaren. Ook het slapen in de open lucht lijkt me helemaal fantastisch. Je bent vandaag bijna twee maanden weg en hebt nog drie maanden te gaan. Een hoeveelheid waar mensen met 24 vakantiedagen jaloers op zullen zijn. Ik merk aan alles dat je al helemaal in de flow zit en dat is volgens mij nou net de reden waarom je deze reis wilde gaan doen. Helemaal tof hoor. (of cool/vet, zoals je zelf zou schrijven) Hier gaat alles zijn gang. De lente is in zicht. Mamie heeft zondag haar 70e verjaardag gevierd in Ackerdijk en gaat morgen weer terug naar Vence. Het is weer lekker druk op school. Tess heeft SO-week achter de rug, en afgesloten met schoolfeest en Ring Passfeest. Ik geloof dat Jesse morgen komt eten en dan kunnen we daarna samen naar 020 kijken (lijkt me erg leuk) Helly gaat eind maart op "zussenreis" op zoek naar de zon. Ik ga het weekend daarna met Willem, John, Peter en Jan naar Valladolid/Salamanca. Kortom wij komen onze tijd wel door. Natuurlijk mis ik je wel, maar het blijft hier natuurlijk niet stilstaan. We zullen elkaar heel erg veel te vertellen hebben als je 18 juni weer terug komt. Nou lieve schat, ik ga er weer een eind aan maken. Ik hoor of lees je wel weer.
    Kus Frans
    PS Goede foto's. Hoe lukt dat met de opslag, want je moet ze natuurlijk niet kwijtraken. Doei!

  • 18 Maart 2009 - 19:20

    Wout:

    Het houdt maar niet op met leuke dingen daar!
    Volgende feestjes zullen we rekening houden met de wijnvoorraad, want je bent wel goed voor een flesje of 2. Hoe is het in je 1tje? Veel plezier.

  • 20 Maart 2009 - 17:59

    Kiek:

    Lieve Roos,
    Ik schaam me dood dat ik nu pas reageer. Er is al weer een nieuw bericht van je binnen!! Ik had dit mooie verhaal gelezen bij mijn schoonouders maar nog geen reactie gegeven. Sorry hoor, ik kan nu wel zeggen: ik ben lekker de laatste. En nu ga ik snel jouw nieuwe avontuur lezen en gelijk reageren. x Kiek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 45918

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 07 Augustus 2014

Zuid-Amerika

27 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Frankrijk, Spanje & Portugal

10 Oktober 2010 - 22 Oktober 2010

Shanghai

13 Juli 2010 - 13 Augustus 2010

Costa Rica, Nicaragua & NYC

19 Januari 2009 - 17 Juni 2009

Australië & Bali

Landen bezocht: