Wicked on tour - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Roos Zanden - WaarBenJij.nu Wicked on tour - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Roos Zanden - WaarBenJij.nu

Wicked on tour

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

07 Maart 2009 | Australië, Adelaide

Bij wicked campers deden ze vet makkelijk en relaxt. We waren er net voordat we ons busje zouden ophalen achter gekomen dat je als 18 jarige minstens 6 maanden je rijbewijs moest hebben, OEPS:P Er werden wel kopieen gemaakt van de rijbewijzen, maar niemand keek er verder naar om of wat. Het bsuje stond al klaar, natuurlijk wel eerst even alle schade aantekenen die algemaakt waren, voordat we onze handtekening zetten. Het eerste proefritje was best wel even spannend. Lisanne en Noor hadden kop of munt gespeeld voor wie de stad uit mocht/moest rijden. Lisanne was de gelukkig winnaar geworden. ;) Beide waren erg zenuwachtig en gespannen. Ik eigelijk nog niet, ik zag het alleen nog als 1 groot avontuur. Tot we in de auto zaten. Wat een gammel ding oh mijn god. Alles ratelde en rammelde, geen stuurbekrachting, of iets... We zaten alle 3 als gekken in de car. Voorzichtig! Kijk uit! Links rijden! Lisanne kreeg het al snel onder de knie en toen was Noor aan de beurt voor haar proefrit. "Waarom rijdt hij niet?! Waarom rijdt hij niet? Oh haha, de handrem!:P" Ondertussen waren we al verdwaald geraakt in een soort industrie gebied. Maar het rijden ging goed. Dus we gingen opzoek naar de grote weg, om ons avontuur te strarten. Op de snelweg raakten we allemaal wat ontspannender. Helaas hadden we wel eerst 2 x de afslag gemist voor we op de road naar Torquay zaten. De afslagborden staan hier echt ongeveer pas 50 meter voor de afslag, dus je moet alert blijven hier.
In Torquay gingen we meteen naar het vistor Centre waar we 2 Nederlandse jongens, zelfs Delftenaren die we nu al 3x tegen gekomen zijn, tegen het lijf liepen. Er waren helaas geen gratis campings hier. Dus in de eerste plaats zijn we naast een camping gaan staan. Toch gratis en binnen het gebruik van wc's en douche's. Op de parking van eens school. Daar hebben we lekker gekookt op ons gaspitje. Daarna zijn we nog even naar het centre gegaan, met ons huis. Daar kwamen we allemaal seaparkinges tegen met vet veel campers. Daar zijn we gaan slapen, uiteindelijk heel vet en spannend. 's Morgens om 6 uur wordt er opeens keihard op ons raampje gebonkt. Move! Move! There're rangers coming! Move! Toen we nog wat slaperig ons gordijntje opzij deden, zagen we iedereen in hun pyjama gehaast wegrijden. Dus wij ginge ook maar snel weg, terug naar ons plekje op de schoolparking. Wildcamperen is dus illigaal in Victoria:P Haha
Na een lekkere gratis camopingdouche en een ontbijtje zijn we gaan outletshoppen, waar Torquay bekent om staat. En... we zijn alle 3 geslaagd! Ik heb een trui (het is 's avonds vet koud), schoentjes (heel schattig) en een T-shirtje, gewoon omdat het kan:P
De Great Ocean Road is super mooi! HEt is zo relaxt om met ons eigen busje rond te rijden. En te stoppen waar we dat zelf willen. En dat hebben we dus veel gedaan. Strandje hier, rotsje daar, stukje dorre inlandweg, vanalles. Echt super mooi alles. Het weer was niet super, maar het trok 's middags open. We kwamen uit in Lorne, waar we weer bekende tegen kwamen. Hoe grappig, zit je in fucking Australie kom je de hele tijd dezelfde mensen tegen. Dit keer hadden we wel een toegestaande Free camping, midden in de natuur. Tussen de bomen en kangaroos. Het plassen was een avontuur opzich. Er was wel een wc hok, maar onder de brilklep was gewoon een gat, waar allemaal beesten uit kwamen zetten. :S Gadver! en de stank was niet te harden. Dus na 1x halfboven die pot gehangen te hebben, zijn we over gegaan op wildplassen. Daar ben ik toch zo'n held in...NOT! Ik moet me eerst bijna compleet uitkleden om te voorkomen dat ik niet alles nat plas en dan vervolgens plas ik alsnog bijna vol over mijn voeten heen. Hahaha, lachen met z'n allen. Blijven oefenen, het gaat al steeds beter;)
Na een paar mooie uren in de auto gezeten te hebben, kregen we eindelijk Sander en Sjoerd aan de telefoon. We hadden allemaal Vodafone wat echt kut is, omdat je bijna nergens bereik het. We spraken af in Princetown, wat op de kaart een best groot stadje leek. Onderweg stopten we een paar keer omdat we koala's in de bomen zagen zitten. Hoe vet, gewoon langs de weg! Onze eerste koala's. Zo schattig, lekker slapend in zo'n boom! We reden van Lorne naar Apollo Bay, via Cape Otway, waar we het lighthouse wilden bezoeken maar wat vet duur bleek te zijn, kwamen we rond een uurtje of 6 aan in Princetown. Maar alles was anders dan verwacht, 100 inwoners of zo, maar zo grappig dat we daar Sjoerd en Sander gewoon gezien hebben. Van tevoren dacht ik dat het heel raar zou zijn, maar het was eigelijk heel gewoon. Na 3 kussen was het gewoon weer lekker babbelen met een biertje, alsnog er niks geks aan was. We hebben heel lang gezellig rond ons kampvuurtje gezeten, met onze marshmallows! Heel leukm, warm en lekker! Ah het is hier zo enorm koud 's avonds, niks zwoele avonden, echt lange broeken, truien, sokken en schoenen weer! Ik ben blij dat wij niet in een tentje slapen.
De volgende dag namen we weer afscheid en reden we door naar het mooiste van de reis. De 12 apostelen, the arch, the london bridge, gibson steps, loch ard gorge en the grotto. Af het was zoooo mooi. Echt zo bijzonder, de zee was super blauw en die rotsen kwamen er heel mooi in uit. Echt van de 365 foto's die ik tot dan toe gemaakt had, heb ik er zeker 60 van de Great Ocean Road bezienswaardigheden. Echt mooi! Ik krijg al steeds meer het gevoel dat we in Australie zitten. We zijn doorgereden naar Warrambool waar we op een camping hebben geslapen. Er is nu wel weer wat meer bushfire gevaar, maar gelukkig hebbenw e er nog geen van dichtbij gezien.
We hebben al aardig wat kilometers afgelegd in ons glanzende Mario busje. Ook omdat we een aantal keer lost waren:S We waren iets wat de verkeerde kant opgereden, Haha. Dat heeft ons zeker 3 uur rijden gekocht. Maar we hebben toch niks beters te doen en in de bus is het gezellig. We waren op weg naar de Grampians, een enorm groot en mooi national park. Heel Australie bestaat volgens mij uit national parks... We vonden een mooi plekje op een free camping, die later niet free bleek te zijn, maar voor ons wel (niet betaald dus:P) naast een Nederlandse camper. De 3 kids waren meteen fan van ons, eigelijk vooral van Noor en Lisanne, want ik zat heel relaxt mijn boek te lezen. Het is wel gek, je doet een hele dag eigelijk niks. Bent wel 's avonds helemaal kapot en van een boekje lezen of filmpje kijken komt eigelijk ook niet veel. Maar het is allemaal wel super relaxt en op eigen tempo. Het is alweer maart! we zijn 6 weken onderweg en hebben nog wel wat weekjes te gaan. 's Morgens hing er een briefje onder de ruitenwisser met de campingkosten of we die 's middags bij het office centre langs wilden gaan, niet dus! Zo leven we al anderhalve maand. Bij hostels leven we van de free shelf afdeling. En bij campings betalen we het liefst zo min mogelijk, wat ver gaat:P Je betaald namelijk voor een auto + 2 personen per plek. Een derde persoon kost $5 tot $10 extra. Dus iemand duikt altijd even de achterbak in voor we de camping op rijden:P Haha. De grampians waren mooi, maar we zijn er maar even snel doorheen gereden. Wat lookout points meegepikt. En wat wilflife gespot. Maar we moestn weer door, Australie is zo groot. Je moet steeds zulke afstanden afleggen. En dat allemaal in ons krakkemikkige busje. Zo hebben we 2 dagen gereden langs minidorpjes, natuur en leegte. Af en toe stoppen bij een visitor centre. Vet handig, gewoon vragen wat er zal te zien in en waar de gratis of goedkope campings zijn en rijden maar. We zijn geen bushfires tegen gekomen, en dat gaan we waarschijnlijk ook niet meer zien. Maar door al dat gevaar missen wij wel ons theetje 's morgens en wordt koken vaak lastig. Total fireban staat overal met koeienletters.

We zijn ook naar Kangaroo Island geweest, jammer genoeg regende het. Kangaroo Island heeft vet veel wildlife omdat het een afgeschermd gebied is. Maar ook in stortbuien blijft de natuur mooi. We hebben een seal tour gedaan. Zo leuk echt 30 zeehonden op het strand. 5 meter van ons af, stoeien, zoenend en slapend. Zo schattig. Er zijn leuke campings hier op KI, met kampvuur en picknick tafels. Maar ook hier wildlife, leuk Wallabee's, maar ratten zijn wat minder. Ik heb de hele avond op de tafel gezeten, man wat ben ik bang voor die beesten. Gelukkig zij ze even bang voor mij als ik voor hen:P Een koala walk, remarkable rocks (super vreemde maar vet mooie rotsen op een soort ronde stenden heuvel bij de zee) en de little sahara. Allemaal weer super mooi. Bij de little sahara hadden we boards gehuurd om te sandboarden! Hoe vet. Bij mij ging het niet zo, maar Lisanne ging echt super stoer. Keihard naar beneden! Vet hoog, wat ook wel weer jammer is, want als je eenmaal beneden bent moet je weer de zandheuvel oplopen! De dag ging snel, bij de laatste camping moesten we geld in een brievenbusje doen, er was geen receptie of wat. Toch hebben we dat dit keer wel braaf gedaan. Goed he?! De laatste nacht was het lekker, gelukkig niet zo koud als alle andere nachten. Het busje was super. Een super plan om met z'n drieen te gaan touren. We hebben heel wat kilometers afgelegd. 2014 k's, en dat terwijl de afstand Melbourne - Adelaide 731 k's is;)
We zijn als backpackers steeds creatiever geworden. Bij alle McDonalds, tankstations... nemen we suiker en theezakjes mee. we koken met vanalles en nog wat van de free shelf, maken van kotszakjes (van het vliegtuig en de ferry's) briefpapier en eveloppen, maken van 1 handdoekje 3 washandjes... Je moet wel en het is leuk en ik heb het idee dat we niet de enige zijn:P Dus hebben we er een sport van gemaakt. Creabea die backpackers!

Zo ik hoop dat jullie er weer even mee vooruit kunnen met dit enorm lange verhaal. We zitten nu in Adelaide een leuke, gekke stad. Maar daar schrijf ik later wel over. De foto's volgen, sorry. Maar ik heb al 3 x internet minuten bij moeten kopen, dus... Ik doe het zo snel mogelijk. Liefs ZOEN

  • 07 Maart 2009 - 07:34

    Chris:

    Hoi Roos,
    Wat een verhalen weer. Gisteren was ik al een beetje bij gepraat via de weblog van Noor. Spannend en geweldig allemaal. Gelukkig dat jullie heelhuids met jullie Mario busje de rit hebben afgelegd.
    Misschien kan je mij nog wat crea bea tips leren als je thuis bent. Vergeet het vuilniszakken regenjasje niet.
    Veel plezier verder en ik ben benieuwd naar hoe je de georganiseerde reis gaat vinden. Niet meer alles zelf regelen maar meegaan met de rest.
    Geniet ervan. Kus Chris

  • 07 Maart 2009 - 07:54

    Anne :

    Roos! klinkt goed al je verhalen! heel veel plezier nog, geniet ervan. dikke kus anne

  • 07 Maart 2009 - 08:00

    Nicoline:

    Hey roos,

    Wat een mooi verhaal weer! Lekker avontuurlijk allemaal!! Klinkt heerlijk!!
    Vanmiddag hebben wij hier een feestje omdat ik eindelijk geslaagd ben :)! Dus ook wij vermaken ons wel!!

    Have fun!
    Kus
    Niek

  • 07 Maart 2009 - 08:12

    Simon:

    roosje, ik ben hard aan het leren voor SE's maar jou verhaal is tussendoor even een leuke afleiding. geniet en have fun meisje!

    dikke X Simon

  • 07 Maart 2009 - 08:23

    Noor:

    Ha roossie

    Wat een heerlijk avontuur met de camper.Ik geniet iedere keer weer van je verhalen en ben blij dat je zo geniet. Have fun!!!
    kussie

  • 07 Maart 2009 - 09:08

    Evert:

    Hey Roos!
    leuk verhaal weer!
    goed om te lezen dat je geniet!
    bye!
    evert

  • 07 Maart 2009 - 10:47

    Rob En Bren:

    Hey Roos,

    Geweldig! Wat een avonturen maak jij mee zeg. De ervaring die je nu hebt als backpacker kan je meennemen als je zometeen student bent, Creabea als "arme" student. ;) Ik weet alleen niet of ze hier bij de Mac theezakjes hebben... Ben benieuwd naar de foto's van je Mario-bus. In Surfers paradise, queensland, zit trouwens een MEGA outlet store, kan je helemaal los en vergeet Bali natuurlijk niet daar is het helemaal cheap:)
    Straks ben je in the middle of nowhere, zal ook super bijzonder zijn. Zeker de natuur.

    GENIET!

    Dikke kus
    Rob en Bren

  • 07 Maart 2009 - 12:38

    Kiek:

    Ha Roos,
    Weer een geweldig verhaal en wat een avonturen. Ik ben zo jaloers!!! Leuk dat het rondrijden met die camper zo goed ging, stoer hoor van die meiden en ook zoveel km's gereden. Ik heb al wat foto's gezien bij Noors dagboek, ik ben ook benieuwd naar de jouwe. Nou lieve Roos heel veel plezier verder en geniet ervan!!

  • 07 Maart 2009 - 13:35

    Helly:

    Hoi schat,

    Weer een erg leuk verhaal. Je beschrijft het goed, ik zie het allemaal voor me. Dat wildplassen lukte je nooit goed. Maar urine is goed tegen wintervoeten.
    Over een week ga je alleen op pad, weer een nieuw avontuur. Veel plezier in Adelaide. Tot gauw.

    Kus

  • 07 Maart 2009 - 14:53

    Peter:

    Jeetje wat een boekwerken schrijf jij; heerlijk om te lezen dat je het zo onwijs naar je zin hebt. Ik probeer op de kaart uit de atlas(want dat kleine kaartje hierboven zegt me niet zoveel) je weg een beetje te volgen. En Australie komt door jouw enthousiaste verhalen steeds hoger op mijn verlanglijstje van te bezoeken landen te staan.

    Dikke kus

  • 07 Maart 2009 - 16:44

    Tess:

    dag lief roosje van me!
    de verhalen worden steeds maar langer en langer, leuk hoor! ik heb nu een crisis SEweek, maar opzich ook wel een paar vrije dagen tussendoor, dus goed te doen. vandaag heb ik gehockeyd, we stonden 4-1 achter nadat we heel slecht hadden gespeeld, maar toenw as het toch nog 4-4 geworden. moesten we heeeelemaal naar alkmaar. vanavond op luuk en eef passen, want onze familie gaat helemaal los vanavond op een dikke party. gister is mamma ook al naar speakers geweest, hahaha, en ze was niet eens de oudste! maar na de SEweek schoolfeest en ring pass feest dus dat is een goede afsluiter. ik zal je vanavond even bellen als je bereik hebt. ga je laat of vroeg slapen? xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    enjoy!

  • 08 Maart 2009 - 02:24

    Sjoerd:

    tof datje nog naar kangeroo island geweest bent, hadden wij geen tijd (en geen geld ook trouwens) voor! ik tel de dagen inmiddels af... nog slechts 3 voor we het vliegtuig moeten nemen! geniet verder van dit prachtige land!
    X sjoerd
    owja tip die ik je nog ff wilde geven die wij inmiddels (ja, na 3 en een halve maand reizen) ontdekt hebben, als je langere tijd ergens blijft, wordt lid van de locale bibliotheek (ik ben al 4 jaar niet meer in een bibliotheek geweest en nu ben ik zelfs lid! in australie). hebben wij gedaan, voor 3,50 dollar kunnen we 28 dagen lang maximaal 3 uur per dag internetten, lang niet gek toch

  • 08 Maart 2009 - 18:27

    O&O:

    hoi Roos het klinkt allemaal super vet alleen van die ratten zit ik hier wel te griezelen sluit die camper maar hermetisch af. en berg het eten heel goed op met al die beesten . bbbrrr of maak ik je nu banger hoop dat het allemaal zo vet blijft zoals je het tot nu toe hebt . Lieve groet en goede voortzetting lees met plezier m je verhalen bye bye O&O Janneke

  • 09 Maart 2009 - 17:40

    Auke:

    TSSS maak ons maar weer jaloers!!!

    groet Auke

  • 09 Maart 2009 - 17:57

    Frans:

    Hoi Roossie,

    Weer helemaal super om je nieuwe avonturen te lezen en hiervandaan een beetje mee te beleven. Na het afronden van je camper-exitement, staan er volgens mij nu weer nieuwe uitdagingen voor de deur. Op de kaart is de afstand Adelaide - Uluru megagroot. Ik ga er dus van uit dat je 6-daagse busreis wel minstens zo'n 750 km per dag zal zijn. Ik ben benieuwd. Ik lees hier in de boeken dat Adelaide ook een mooie en leuke stad moet zijn en middenin de wijnheuvels ligt. De Barossa Valley is wereldberoemd om zijn wijn, dus denk maar aan je vader als je van een glaasje aan het genieten bent. Bijzonder trouwens dat Adelaide 9 1/2 uur tijdsverschil heeft. Nogal verwarrend. Hier gaat alles ok. De lente begint langzaamaan terrein te winnen. Morgen komt Mamie en zondag wordt haar 70e verjaardag gevierd bij Ackerdijk. Afgelopen zaterdag een party gehad van Fen en Jurn. Het was de bedoeling dat iedereen verkleed kwam. Sabien en Kim spanden de kroon met geweldige imitaties van Marilyn Monroe en Shakira. Tess zit zwaar te blokken aan haar SE's, dus voor haar weinig anders dan leren, hockeyen, school en trainen. Zet je foto's snel op een schijf en stuur deze op, dan weet je in elk geval dat die veilig zijn. Dan kun je daarna weer een lege card kopen. Verder eigenlijk niet zo veel bijzonders. Woensdag naar Dieren naar oma's verjaardag enz. enz. enz. Hoop weer snel wat te horen of te lezen.

    Kiss & Greet,
    Frans

  • 10 Maart 2009 - 14:09

    Wout:

    Lekker hoor! We merken het wel met de surprises hoe crea je bent ( als ik jou krijg, weet ik al een onderwerp)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 93
Totaal aantal bezoekers 45917

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 07 Augustus 2014

Zuid-Amerika

27 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Frankrijk, Spanje & Portugal

10 Oktober 2010 - 22 Oktober 2010

Shanghai

13 Juli 2010 - 13 Augustus 2010

Costa Rica, Nicaragua & NYC

19 Januari 2009 - 17 Juni 2009

Australië & Bali

Landen bezocht: