Colombia a la orden - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Roos Zanden - WaarBenJij.nu Colombia a la orden - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Roos Zanden - WaarBenJij.nu

Colombia a la orden

Blijf op de hoogte en volg Roos

02 Augustus 2014 | Colombia, Bogota

Colombia het land waarvan iedereen in Nederland vooraf zei: „Oeh weet je het zeker, Colombia is gevaarlijk! Drugs, kidnappingen, Farc (Tanja:P), criminaliteit en alles..” Colombia het land waar elke backpacker in Zuid-Amerika zei: „Wat vet dat je daar heen gaat, de beste experience van mn reis, de vriendelijkste mensen, het lekkerste eten…” Lekker dubbel haha. Voor ons was Colombia een super afsluiter van de reis. Heel anders dan de voorafgaande wat meer traditionele Andes landen: Bolivia, Peru en Ecuador. Warm (soms te heet, zweetsnorren en alles), vriendelijk (heel nieuwsgierig: Waar kom je vandaan? is het de eerste keer in Colombia? Welkom..), flirterig (met 2 vrouwen reizen is echt super in een land als Colombia, als prinsessen behandeld, elke man komt een praatje maken haha), heerlijke muziek (salsa & regenton, al viel het ons een beetje tegen hoeveel er gedanst werd. Wij hadden gehoopt op elke hoek van de straat bezweten mannen te zien dansen maar dat viel helaas tegen) en ook hier waren we zeker niet de enige backpackers haha!

In een kleine hurry hebben we Ecuador verlaten. Milou, waar we al een tijdje mee aan het reizen waren, moest asap naar Bogota om haar vriendinnetje daar van het vliegveld te halen en wij wilden haar niet alleen de grens laten overgaan dus zijn we een paar dagen eerder ook naar Colombia vertrokken. Maar niet voordat we nog even wat hoogtepuntjes van Quito aangetikt hebben, de taxidriver heeft ons rondgereden naar het evenaarmuseum en het evenaarmonument. Een grote happening, maar eigenlijk stelt het niks voor want de evenaar loopt over de hele wereld dus waarom Quito er nou zo’n circus van gemaakt heeft:P

Tom, Jasper en Chris (onze Hollandse boys van Ilha Grande) hadden heel sweet een to do list Colombia voor ons gemaakt, welke hostels, bezienswaardigheden, feestjes en restaurants. Zo zijn we bij de grens overgang met de taxi naar Ipiales gereden waar een soort Lord of the Rings kerk in een soort vallei stond. Heel onwerkelijk en sprookjesachtig, heel mooi. Thanks boys! Van daaruit door naar onze eerste stop, salsa paradise: Cali. ‚s Avonds onze eerste en ook bijna enige echte salsa beleving. Een cafétje met een Cubaanse sfeer, heet, stomig, sexy met een handvol Gringo’s en vooral locals. Alleen maar dansen, dansen, dansen, sullige jongens die dan met je willen dansen waarbij je eerst denkt: Joh wat denk jezelf, maar het is hier zo anders. In Nederland betekent „Mag ik met je dansen?”, ik wil je. Hier is „Mag ik met je dansen?”, alleen dansen. Zodra het nummer afgelopen word je weer netjes terug naar je stoeltje gebracht:P Na een typische Colombiaanse avond, opnieuw feest: Colombia-Japan. Het WK was in Ecuador groot, maar hier is het huge! Tussen alle gillende supporters zaten wij op de tribune midden in de stad naar een groot scherm te kijken. 4-1 iedereen helemaal loco! Ik zei al eerder dat de Colombianen zo nieuwsgierig waren, daar kwamen we vandaag achter. Na de wedstrijd wilden iedereen opeens met ons op de foto! Haha super grappig! We werden zelfs geïnterviewd voor de locale tv, in het Spaans! Haha wat een grap.

Colombia het land van koffie! Na salsa Cali hebben we de bus gepakt naar Salento, dat midden van de coffee triangle ligt. In het donker kwamen we aan met een Jeep (dat is hier de taxi:P) bij het hostel. Hippie oord/yoga kamp 2.0 haha. Verschillende koffieplantages bezocht. De eerste plantage was echt heel cute, een klein familie bedrijf Don Elias. Wij werden rondgeleid door Don himself. Een super schattig oude man inclusief Panama hoed, machete en snor! Heel leuk om na een jaar bij DE gewerkt te hebben, nu zelf op een plantage rond te lopen. Natuurlijk ook wat Colombiaanse koffiebonen gekocht, hmmm eindelijk ruikt m’n backpack weer lekker:P Daarna met een groep een één of ander gek traditioneel spel gespeeld, Teho of zoiets met buskruit en explosief haha. Ook een dag gewandeld door de omgeving. Enorme palmbomen van wel 30 meter hoog ofzo, heel gek zoiets verwacht je aan het strand en niet zo midden op de heuvels. Ook dit was weer een super leuk stop. Van de stad, naar de natuur en weer naar de stad, echt een top afwisseling.

Van Salento door de bergen, met kronkelweggetjes op naar Medellin. Een stad dat tot een paar jaar geleden een van de gevaarlijkste steden ter wereld was. Maar bij aankomst was iedereen blij, rum uit pakken, een groot feest. Colombia had zich namelijk geplaatst voor de kwartfinales van het WK! Haha jongen dat voetbal is echt bizar.. Nu zijn wijzelf natuurlijk ook helemaal in de ban. Met onze oranje Moose vingerpoppetjes, oranje hoofddoekjes, rood-wit-blauwe schmink. Nederland-Mexico met al onze Nederlandse vrienden, in een Mexicaan restaurant oepsie haha. Maar eerlijk gezegd maakte dat het feest alleen nog maar groter, de beteuterde gezichten van die Mexicanen, Legend! Haha. De hele dag op het dakterras rondgehangen met muziekje, biertje, Aguardientes (de drank van Colombia, een soort Sambuca, niet te drinken:P) en heel veel gezellig mensen waaronder Bob en Bryan uit Canada. Twee super leuke boys waar we de volgende 2 weken mee opgetrokken hebben. Met de kabelbaan naar Parque Arvi met uitzicht over Medellin (ook van de to do list van onze boys:P), BBQ’en in het hostel, weer heerlijke empanadas die hebben we gemist na Argentinië! En ook in deze stad is er natuurlijk weer een free walking tour! Een toptour van maar liefst 4 uur! Super interessant, verhalen over de corruptie, de criminaliteit, de rebelgroepen zoals Farc, Pablo Escobar en alles drug, de omslag naar de stad zoals het nu is. In Medellin hebben we helaas ook afscheid genomen van Manon onze reisbuddy voor alweer een dikke maand.

Van Medellin naar Cartagena. Wat een sauna! Een van de meest gevaarlijke taxiritten in ons leven (soms vraag ik me af of deze jongetjes, ze lijken wel 14 soms:P wel hun rijbewijs hebben hihi), zette ons af bij het hostel van de Canadese boys. Na een burrito ontbijt (haha niet heel gek dat ze hier allemaal een tikkeltje dik zijn:P) hebben we een taxibootje gepakt naar Playa Blanca. Colombia beaches here we come! Witte stranden, palmbomen, houten hutjes op het strand, coco loco (heerlijke mix van 4 dranken in een kokosnoot:P), Aquardientes, zeewater zo warm als een bad (wat niet echt verfrissend is als je ligt weg te zweten op het strand), Hawaiian/Banana Boat tanning oil met 5 SPF, skinny dipping, snorkelen, streetfood, gefrituurd ijs en slapen in hangmatten op het strand! Welcome in Paradise! Zo hebben we eigenlijk de laatste 2 weken van de reis doorgebracht. Van strand naar strand, bruin, bruiner, bruinst!

Het noorden van Colombia is heel anders dan wat we eerder gezien hebben, naast de hitte, is het ook meer tropisch, de Caribbean sferen. Mooie oude steden zoals Cartagena, beetje Europese bouw, verschillende kleuren, vrouwen met fruit en fladder jurken. Een resortish hostel in Santa Marta, nog meer paradijs, de flirtende mannen van onze hangmattencamping in Park Tyrona. Tuben (in een opgeblazen binnen band van een vrachtwagen het water op) in Palomino op de sloomste rivier die je je kan voorstellen en zo ondiep dat we soms met onze billen over de bodem schraapte. Niet zo stoer als in Laos met allemaal barretjes langs de kant, maar ja je moet toch wat:P Heel relaxt en precies zoals we de reis wilden afsluiten. Want zo voel het wel, het einde komt echt in zicht. Van het tropische noorden naar het Bogota.

Bogota was erg gezellig. Eerst nachtje hebben Lies en ik bij een local familie geslapen. Lies dr zus had een Colombiaanse ontmoet tijdens een van haar reizen, waar wij mochten verblijven. Super lief! Heel lief en vriendelijk gezin, heel gastvrij! Weer een leuke experience. Helaas geen free walking tour, maar wel een fietstour:P Verder een beetje rondgehangen en heerlijk gegeten bij San Andres de Carne, google dit restaurant het is fantastisch!

Dat was onze laatste stop in Zuid-Amerika, huilen met de pet op! Ik wil nog helemaal niet naar huis. Het reizen is zo heerlijk, je bent zo vrij. Je ontmoet zoveel mensen, je ziet zoveel mooie, vreemde, verrassende dingen. Elke dag sta je op met de vraag: „Hmmm waar hebben we vandaag zin in? Wat zullen we eens gaan doen?” En toch maakt reizen je eigen landje weer meer waarderen.

Nederland is zo’n klein landje, maar we zijn echt overal. Het maakt je trots, we are from Holland:P En natuurlijk tijdens zo’n WK helemaal, wat een helden zijn het. Ik moet eerlijk toegeven dat ik een klein traantje gelaten heb na Nederland-Argentinië. Na de eerste overwinning tegen Spanje had ik al gekeken voor vluchten naar Rio. We zijn zo dichtbij! Wat als ze in de finale komen… Maar ik durfde toch niet te boeken voor het geval ze toch de finale niet zouden halen. Uiteindelijk blij dat ik niet geboekt had natuurlijk… Helaas betekende geen finale in Rio, ook geen meeting met mijn Australische lover die ik in Peru ontmoet had en in Rio verbleef:P Haha oepsie. Maar dat kwam helemaal goed toen Conor een ticket naar Bogota had geboekt om de laatste dagen van Colombia samen door te brengen hihi. Misschien toch wel grenzeloos verliefd:P Haha nee hoor jokie..

• 02 Augustus 2014 - 13:07

Christine:

Wat schrijf je toch beeldend! Je ziet het gewoon voor je.
    Bedankt voor het mee reizen. Dikke kus Chris

• 03 Augustus 2014 - 23:07

Helly:

Ook al ben je weer lekker thuis, is het heerlijk om je verhalen te lezen.

• 05 Augustus 2014 - 20:41

Brenda:

Wat een heerlijke verhalen. Ik heb er van genoten!! Succes met het weer wennen in Nederland.

Dikke kus Brenda