Un poco de todo - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Roos Zanden - WaarBenJij.nu Un poco de todo - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Roos Zanden - WaarBenJij.nu

Un poco de todo

Blijf op de hoogte en volg Roos

14 April 2014 | Argentinië, Salta

Alweer 2 maanden onderweg en nog lang niet uitgereisd.
3 weken geleden verlieten wij ons geliefde Buenos Aires voor een yoga, vega en zen retreatment. Dit was echter harder werken dan gedacht. Het volunteer work hield in 4 en een half uur bikkelen in de tuin, wij zijn een beetje terug gekomen op onze groententuin wens voor als je later groot zijn.. Man, blaren op onze handen en rode nekjes. Maar het harde werken was ook wel even lekker en goed voor de luie lijven. Van het platteland terug naar de stad om de bus te pakken naar de volgende bestemming Rosario (geboortestad van Che Guevara + 3e stad van Argentinië).

Volgens de Holy Lonely zou Rosario de vibe van Buenos Aires hebben en zou je er niet meer weg willen door de art, music and chillness. Nou wij zijn om precies te zijn 23 uur in Rosario geweest, Haha. Bij aankomst was het best een leuk stadje. Lekkere vino´s gedronken aan de waterkant, iedereen lekker sportief. De hele stad leek te hardlopen langs ons terrasje:) De dag erna regende het:( Helaas... Wij haten regen in Nederland, maar als je op vakantie bent nog veel meer... Haha, dus wat te doen?! Busje naar de volgende plek. Jammer genoeg had de bus vertraging dus hebben we 4 en een half uur, midden in de nacht moeten wachten, maar volledig in trance mijn Dan Brown boek uitgelezen dus de tijd vloog voorbij;)

In Mendoza scheen de zon! Jeej! Helemaal chillie, goede beslissing genomen dus..;) Hostel met zwembad, luxe! Mendoza is bekend om zijn wijnen, waar wij dan ook goed van genoten hebben, haha! Met een fiets (tandem!) van Mr. Hugo, zijn we over een soort betonnen grindweg langs een aantal bodegas gecrosst. Tandem rijden was moeilijker dan gedacht, maar een leuke uitdaging! En als Hollandse chickies reden wij die Australiërs, Britten en Duiters er natuurlijk uit;) We hadden het iets idillischer verwacht, met de fiets door de wijnvelden enzo, maar dat was niet echt het geval, haha. Maar zeker een leuk dagje, erg gezellig:) Een van de chickies hadden we ontmoet op onze horseback riding tour eerder die week. Zo zie je maar je maakt op reis zo makkelijk vrienden! We hadden dus een super gave horseback riding tour gedaan aan de voet van de berg! Zeker een hoogtepuntje! 2 uur lang door de wildernis, bergen om ons heen... Wauw! Al vonden wij wel dat we wat langer gingen, die paarden waren veel te goed getraind om netjes in een rijtje te lopen. Dus wij met onze Bambi ogen de Gaucho gevraagd of we niet een tikkeltje harder mochten en miss wat meer buiten de paden;) Ja hoor, een galopje gemaakt! Hahaha! Zo leuk! Afsluitend uiteraard de beroemde Argentijnse asado! (BBQ, bestaande uit voornamelijk vleesch, vleesch en vino;))

Op hostelworld hadden we een leuk hostel gezien aan de voet van de berg, 25 km van Mendoza vandaan. Dit leek ons wel een leuke afwisseling met de stad. Dus spullen weer ingepakt en met de backpacks op de rug op zoek gegaan. 4 bussen verder stonden we in medio de nada, geen kip op de weg, werden we gedropt door de bus de eerst volgende oranje bus zou ons naar het hostel kunnen brengen... Het leek ons wat stug, maar inderdaad na 15 minuten kwam de bus. De chauffeur kinkte bij het noemen van het adres, dus dat zou helemaal goed komen. Nog geen 10 minuten later stonden we weer buiten. Nog steeds niks om ons heen, wat huizen maar volledig uitgestorven. Niemand kende het hostel.. Oke het avontuur begon grappig! Maar na 5 bussen & 5 uur verder waren we er wel een beetje klaar mee en besloten we terug te gaan naar Mendoza:P 1 probleempje, er reden geen bussen meer.. Hahaha. Duim omhoog en gaan, een vriendelijke man heeft ons opgepikt en uiteindelijk voor het toeristenoffice in Mendoza gedropt. Zo schattig.. Liften kan dus ook weer afgestreept worden van ons lijstje;)

Na Mendoza de bus gepakt naar Cordoba. Wij zijn nog altijd erg contento met de bussen hier in Argentinië! Oordoppen in, ooglapje voor en slapen maar. We kwamen vroeg aan in Cordoba, hostel en free walking tour waren al van tevoren gepakt dus we lieten ons lekker afzetten door de taxi om nog even een klein tukkie te doen. Wekker gezet om fris en fruitig de stad te kunnen ontdekken met de walking tour. Even ontmoetingspunt opzoeken op google maps... Oepsie hadden we een walking tour geboekt in Cordoba Spanje i.p.v. Cordoba Argentinië haha!! Zo dom! Dus zijn we op eigen houtje door de stad gestruind. Mooie stad, koloniale gebouwen, maar ook wel weer gewoon een stad. We willen het land zien, natuur ontdekken.Daarom hadden we een tour geboekt, met een busje door de provincie. Erg grappig, aangezien het een soort bejaarde tour was. Allemaal Argentijnen, Paraguayanen en Brazilianen, dus lekker ons Spaans geoefend. Heel schattig, iedereen bekommerde zich een beetje om ons, die kleine meisjes uit Europa... De dag erna regende het helaas weer, maar ik heb ondertussen een super leuke nieuwe regenjas gekocht dus dat maakt het wat minder erg, haha! Met hostelgangers hebben we er uiteindelijk een goeie, culturele dag van gemaakt. Onder andere een Che Guevara museum bezocht. ´s Avonds weer een busje van 13 uur gepakt naar Salta, waar we met Irene (chica van mijn Spaanse les in Buenos Aires), Izabel en Ramon (Hollandse stel dat we in Mendoza ontmoet hebben) hadden afgesproken!

Natuur en land hebben we zeker gezien de afgelopen dagen! We hebben namelijk met z´n vijven een auto gehuurd en rondgetourd door de omgeving van Salta. Wauw wat fantastisch! Ik was 1 van de 2 chauffeurs! Yeah! Zo leuk, beetje rondcrossen:) Eerst zijn we naar het zuiden gereden. Wat een natuur! Nu ben ik zelf nog nooit in het westen van Amerika geweest, maar zo stel ik me Amerika voor! Rode bergen, grote canyons, droogte, cactussen en heel veel leegte! Super super mooi! We hebben onze ogen uitgekeken onderweg. Gestopt voor een lekkere empanada lunch bij een boerderijtje in medio de nada! Aan het einde van de dag aangekomen in Cafayate, een klein super schattig dorpje dat wederom bekend staat om zijn wijnen;) Het hostel had wat problemen met hun gasvoorziening, niks aan het handje. Vuurtje aan een asado´en! Jammie! In de buurt van Cafayate zouden ook verschillende watervallen zijn met een goede wandeling, dus de volgende ochtend de wandelschoentjes aangetrokken. Onder aan het pad, stond een groepje mannen die zich als gids aanboden voor de tour. Dit leek ons in eerste instantie wat overdreven, die watervallen konden we toch zeker zelf wel vinden.. Maar uiteindelijk toch wel heel blij dat Fernando met ons mee was. Haha! Wat een tocht! Klimmen soms recht omhoog langs een rotswand, tussen rotsen door waar ik nog vast zat met mijn dikke billen! Haha! Bovenaan een aantal kleine watervallen gespot en uiteindelijk ook van een rots gesprongen het ijskoude water in! Echt een top dag, de wijntjes die volgde bij de winetastings in de bodegas waren helemaal verdiend!

Van het zuiden naar het noorden gereden. Onderweg minstens 4 verschillende landschappen gezien, van de ´Amerikaanse canyons´, door de ´Canadese bossen´, naar de ´Marokaanse kale stenen woestijn´, om uiteindelijk uit te komen in Tilcara. Een klein dorpje omgeven door kale bergen en leegte, met adobe huisjes en... lama´s! De inwoners in dit dorpje lijken niet op de Argentijnen die wij eerder ontmoet hebben, maar dat is ook niet zo gek het is immers nog maar 3 uur van de Boliviaanse grens! We draaide ons autootje het dorpje in op zoek naar een hostel, kwamen er opeens lama´s naar beneden gerend! Man wat een rare maar fantastische dieren, Haha! ´s Avonds wel ook een stoofpotje lama gegeten, dus dat is dan misschien wel weer een beetje crue. Op onze laatste roadtripdag weer andere natuurwonders gezien. Een berg met 7 verschillend gekleurd gesteend, zoutvlaktes... Wauw!

Wat ook echt leuk is, Izabel heeft een bedrijfje opgericht dat Travel by Polaroid heet. Op reis neemt zij haar Polaroid camera mee om foto´s van de locals te maken en de foto´s aan henzelf te geven. Nu dus ook... Op een berg kwamen we 2 super schattige kiddo´s tegen. Zij vroeg of ze hen op de foto mocht nemen. Heel stoer die het jongetje staan, zo blij en verrast was hij uiteindelijk met het filmpje dat zomaar uit de camera kwam. Echt super om te zien! Misschien dat ik ook wel een Polaroid ga kopen:)

Kortom, echt een top idee om een autootje te huren, hierdoor kun je zoveel kanten op en zie je opeens zoveel meer van het land. Izabel en Ramon zijn vanuit Tilcara door gereisd naar Bolivia, waarna wij met z´n drieën de auto gedropt hebben in Salta.

6 weken in Argentinië, zoveel moois gezien en gedaan! Maar het wordt tijd voor een nieuw land;) Morgenavond pakken we de bus naar Bolivia!

• 14 April 2014 - 12:19

Mamie:

Lieve roos en lisanne
    Ik kan maar een ding zeggen
    Wat een belevenis ,geniet maar verder,maar pas op
    Dikke kus mamie

• 14 April 2014 - 12:22

Janneke:

Rooosieee, jes weer een verhaaltje! QUE CHEVRE Ché ;)! Zoo leuk om te lezen :) Heerlijk om helemaal vrij met de auto op pad te kunnen, te gaan en staan waar je wilt en dat ook nog met leuke mensen. Nu op naar weer zo'n bijzonder land, Bolivia is prachtig met hele lieve mensen en zo veel afwisseling. Neem er vooral heel goed de tijd voor. En als je in Sucre bent Moet je echt een middagje chillen (als de zon schijnt en het helder is) bij Cafe Mirador op Plaza la Recoleta boven op de berg. Beste spot ever met heerlijke sapjes, verse soepen etc. Het is natuurlijk alweer 6 jaar geleden dat ik daar ben geweest, maar ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat het nog steeds top is! en bij café Florin kan je bitterballen, bossche bollen en appeltaart eten voor het geval jullie al heimwee hebben.
    Heel veel plezier queridaas. besoss

• 14 April 2014 - 14:22

Helly:

Roossie, geweldig weer. Echt genieten van je verhalen. Ben benieuwd hoe Bolivia is. Veel plezier.

• 14 April 2014 - 14:48

Christine:

Hoi Roos, wat geweldig allemaal weer. Nu zelfs gelift. Je wordt een echte wereldreiziger. Leuk dat je ook auto hebt gereden en id zalig dat je dan gewoon kan gaan en staan waar je wilt.
    Hier gaat alles op zijn hollandse gangetje. Wind, zon , wolken en regen. ( gelukkig niet zo veel). Blijf genieten en veel plezier in Bolivia. Lijken mij mooie mensen, tenminste wat ik op foto's heb gezien. Dikke kus

• 14 April 2014 - 16:13

Liesbeth:

Wat heerlijk om weer je verhaal te kunnen lezen. We zaten er met smart op te wachten! ;-)
    Het klinkt weer allemaal even leuk. Veel plezier in Bolivia en ga vooral lekker genieten met z'n tweeën.
    Liesbeth

• 17 April 2014 - 15:27

Marieke:

Ha Lieve Roos, super weer, wat een heerlijk verhaal, veel plezier verder xxxk