Rio, ilha & falls - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Roos Zanden - WaarBenJij.nu Rio, ilha & falls - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Roos Zanden - WaarBenJij.nu

Rio, ilha & falls

Blijf op de hoogte en volg Roos

28 Februari 2014 | Brazilië, Foz do Iguaçu

Times flies when your are haring fun! Het klinkt lekker cliché, maar het is echt waar! We hebben het eerste land alweer achter ons gelaten. Brazil! Een schitterend land met veel zon, caipirinha's en een bijzondere taal. Na een kleine vertraging van 4 dagen zijn we uiteindelijk donderdag 13 februari begonnen aan ons avontuur. 10 uurtjes vliegen naar Houston, daar hebben we ons 7 uur moeten vermaken met 'Floortje Dessing aan het einde van de wereld' afleveringen, en dan nog eens 10 uur vliegen. Een beetje brak maar vooral excited kwamen we aan in Rio! Zo'n 25 graden warmer dan in NL maakte ons zweterig:p

Ons hostel in Copacabana was perfect, gezellig en vriendelijke mensen, 1 minuut lopen naar het strand! Dus onze eerste middag Rio hebben wij met een caipirinha in de hand gelegen aan de zee! Hmm.. 's Avonds stappen in Lapa, iedereen op straat, muziek, samba, lekker druk, dan vergeet je opeens dat we pas 38 uur was huis weg zijn.

Rio is super leuk, veel verschillende wijken, met allemaal een andere sfeer en stijl. Santa Theresa, een wijk tegen de berg aan met allemaal steile, kronkelige straten, gekleurde huizen en traditionele restaurantjes. Ipanema, met zijn mooie stranden the place to be voor surfers, hippiemarkten op zondag en hele relaxte mensen. Copacabana, dat zo bekend is maar eigenlijk gewoon een groot stadstrand is met flats tot aan het strand. Lapa, dat overdag heel stil en verlaten oogt, met de beroemde steps! Voor de mensen die nu geen idee hebben waar ik het over heb, kijk even op YouTube naar de videoclip van Snoop Dog & Pharell - Beautiful:)

Rio dat bekend is van het Maracaña, het stadion van de wereld, waar ook dit jaar de WK finale gespeeld zal worden! Wij zijn daar naar een wedstrijd geweest Flamengo - Vasco, beide clubs afkomstig uit Rio dus dat was een locale strijd. Super nice om te zien, maar het niveau voetbal was niet echt hoog al was dat natuurlijk bijzaak.

Wat echt een topper was was de Free Walking tour door de stad. Dit concept schijnt wereldwijd bekend te zijn. Enthousiaste locals hebben het initiatief genomen met toeristen hun stad, hun wijken, hun tradities te laten zien, daarnaast hoor je ook wat historie. Super leuk! Je betaalt niks, maar geeft hen achteraf fooi. Dit gaan wij zeker weten vaker doen! Daar ook weer direct nieuwe mensen ontmoet, man man wat is dat toch makkelijk vrienden maken:p We waren van tevoren een beetje bang dat wanneer je met z'n tweeën reist dat je minder mensen ontmoet, doordat je meer gesloten ben, maar niks is minder waar. Is het natuurlijk ook maar net hoe je je samen opstelt. Dus 's avonds met onze nieuwe vrienden drankje gedaan met de voetjes in het zand.

Het weer was warm, maar wel wat bewolkt. Onze uitstap naar Cristo hebben we dus elke dag uitgesteld met hoop op een goede heldere dag. Maar de laatste dag in Rio moesten we toch echt gaan, en... Zonnig! We boffen zo met het weer! Niet te doen.. Met een steil old school trammetje omhoog, super! Heel mooi uitivht over de stad! Honderd foto's met me, myself en de andere duizend mensen bij het beeld. Haha:p Op weg naar het hostel langs Parque Lagao, ook echt mooi! Weer uit de clip;)

Laatste avondje Rio nog even goed afgesloten met a free caipirinha night stappen! Erg leuk, heel backpacker Rio daar weer tegen gekomen. Echt bizar hoeveel mensen deze trip maken. Voorafgaand aan de reis ben je excited en voel je je uniek dat je dit gaat ondernemen, maar je komt hier zoveel mensen tegen due exact hetzelfde rondje doen dat je een van de vele bent:p

Rio achter gelaten voor Ilha Grande, een super nice eiland! Met een gammelbootje naar onze bestemming, na alle verhalen over zinken was het toch even spannend.. Maar niks aan de hand. De omgeving is hier overal zo groen en tropisch afgewisseld met strand! M'n hiking shoes zijn ondertussen goed ingelopen! Met 2 Noorse chicks en een Hollandse zijn we in 2 en een half uur zweten en zwoegen naar een verlaten strand gewandeld. Heet! Zweet! Klimmen en dalen! Aangekomen, was de tocht het helemaal waard! Een wilde zee, wit zand, zo zacht dat het knisperde onder je voeten. Terug konden we gelukkig met een taxibootje:p 's avonds in het hostel hadden we nieuwe Nederlandse roomies! Super gezellig! Daar hebben we de rest van de tijd mee opgetrokken. Ook met hen zijn we naar Lopes Mendes gehiked. Strandfeestjes met ligretto, kampvuur, bandjes en nachtzwemmen:p van hot naar her gevaren in taxibootjes.. Super nice! Op Ilha Grande hebben Lies en ik een nieuw concept bedacht dat we zeker door gaan zetten deze reis, namelijk: hostelfoodservice. We love food, we love to cook, why not sharing;) we hebben de Nederlandse boys, de Noorse chicks en andere hostelganger 2 avonden blij kunnen maken met heerlijk voer!:)

We willen in 5 - 6 maanden zoveel zien en doen dat we hier paradijs helaas weer achter ons hebben moeten laten. Wij in tranquilo modus richting het vaste land om daar een hele tocht (28 uur) naar Iguazú af te leggen. Helaas viel dit ambitieuze plan al bij onze eerste bus in deugen:p de bus was vol, dus zouden we onze overstap met de nachtbus vanuit Sao Paulo missen.. Hmm wat te doen. We hebben de bus naar Paraty gepakt, een stadje tussen Sao Paulo en Rio in. Goeie keus, want het was een schattig oud koloniaal stadje! De volgende dag dus alsnog naar Iguazú met een nachtbus, semi-cama. Prima, stoelen lekker ver naar achter en gaan.

De watervallen liggen op de grens van Brazilië en Argentinië. Omdat we van hieruit door zouden reizen naar Buenos Aires, hebben we er voor gekozen om aan de Argentijnse kant te gaan slapen. Met onze backpacks op zijn we naar de park entree gegaan van de Braziliaanse kant. Daar alles gedropt in een locker en met camera op zak gaan lopen. Wat super mooi! Zo super super groot en uitgestrekt! Echt fascinerend! En dan schijnt er gewoon nog een waterval te zijn die nog groter is! Ongelofelijk.. Mooie dag, kapot van alles zijn we zijn die avond de grens overgestoken naar Argentinië! Oftewel: bye bye Brazil!

Enthousiast bij het hostel gelijk foto's gepost van de watervallen, maar we hebben te vroeg gepost jongens! Man man die Argentijnse kant is nog duizend keer mooier! En we dachten dat wat wij gezien hadden al mooi was.. De Argentijnse kant is echt de waterval beleven, je kunt helemaal boven aan de grootste waterval staan, naar de diepte kijken. Zo ongelofelijk hoeveel water en maar blijft stromen.. Veel verschillende uitkijkpunten, wandelingen en dieren. Het aller vetste was de boottrip! De vaart letterlijk onder de watervallen door! Echt zo bijzonder! Ook wel freaky! Maar echt ziekie gaaf! Helemaal doorweekt:p

We zijn pas 2 weken onderweg, maar we hebben al zoveel gezien en gedaan. En dan te bedenken dat er nog veel meer gaat komen! Man man ik ben blij:)
Vanavond in 18 uur bussen naar Buenos Aires, dit keer wel een cama geboekt (stoelen breder en plat, plus eten). Dit wordt onze thuishaven voor de komende 3 weken, hier gaan we namelijk Spaanse lessen volgen. Muy bien..

XRoos

• 28 Februari 2014 - 18:41

Noor:

Roos,
    Wat een heerlijk verhaal....het enthousiasme druipt er van af en maakt jaloers!
    We want more.... Kussss

• 28 Februari 2014 - 18:42

Christine:

Hoi Roos,

Klinkt geweldig allemaal, en ook leuk voor ons hier in NL dat je de tijd kunt vinden om weer een pracht verhaal te schrijven.
    Jaloers ben ik hoor, leuk hoor allemaal en het klinkt ook lekker relaxed.
    Zal wel raar zijn om straks 3 wk op dezelfde plaats te zijn. Maar goed voor je Spaans.
    Geniet en kus van ons allemaal uit een al een beetje lente wordend nederland.
    Liefs Chris

• 28 Februari 2014 - 21:42

Brenda:

Hey Roos,
    Superleuk geschreven, zeer aanstekelijk!! Krijg meteen zin om toch een keer naar zuid-amerika te gaan.
    Tot je volgende reisverslag.
    Geniet ervan!!!
    Liefs Bren

• 28 Februari 2014 - 23:37

Liesbeth:

Wat gaaf en wat een enthousiasme. Heerlijk!

• 01 Maart 2014 - 10:26

Marieke:

Super Roos, heerlijk, x Kiek

• 01 Maart 2014 - 11:04

Isabel:

Rosie! Zo leuk om je verhalen te lezen! Kijk uit naar de rest!! Succes met je lessen

• 01 Maart 2014 - 12:37

Janneke:

Hola querida! Wat klinkt t allemaal heerlijk! Ga genieten in BA van t heerlijke eten! Liefsss

• 01 Maart 2014 - 16:58

Mamie:

Lieve meiden
    Allebei veel plezier en succes met de taal ,geniet er maar van,ik wacht op het volgende verhaal.
    Liefs en een dikke zoen ook van godfried

• 01 Maart 2014 - 17:34

Helly:

Roossie, wat is het toch heerlijk om die verhalen van jou te lezen en wat heb je alweer veel gedaan. Ben heel benieuwd naar de Spaanse lessen. Veel plezier en tot gauw xxxx

• 01 Maart 2014 - 17:40

Helly:

En die foto's geweldig! Jullie liggen zelfs in de schaduw op het strand en die bus ziet er relaxed uit.

• 01 Maart 2014 - 18:45

Liesbet:

Hoi Roos, Wat leuk allemaal. En je bent inderdaad pas 2 weken op weg. Wat je dan al allemaal doet! Wat doen wij hier nog in Nederland!! Ik zorg dat Luuk en Eef op hun 16e al op kamers gaan, dan ga ik ook!

Groetjes
    Liesbet

• 01 Maart 2014 - 20:12

Eline:

Hey Roosje, mooi verhaal en man oh man, wat klinkt dit allemaal heerlijk! Geniet ervan en succes met de Spaanse lessen! Xx

• 02 Maart 2014 - 12:30

Lisanne:

Roosje! ik ben jaloers! ik probeer hier mijn scriptie in elkaar te zetten, en jou verhalen zijn een prachtige afleiding! graag snel weer een volgende ;) geniet ervan. Veel liefs xxxx

• 19 Maart 2014 - 20:57

Marleen:

Oh Roos, klinkt echt fantastisch! Blijkt maar weer dat er zoveel moois op de wereld is!
    Geniet ervan en ben benieuwd naar je nieuwe avonturen!
    X Marleen