Entonces... Perú! - Reisverslag uit Máncora, Peru van Roos Zanden - WaarBenJij.nu Entonces... Perú! - Reisverslag uit Máncora, Peru van Roos Zanden - WaarBenJij.nu

Entonces... Perú!

Blijf op de hoogte en volg Roos

17 Juni 2014 | Peru, Máncora

Van uitstellen komt afstellen! Maar nu toch eindelijk: Peru! Weer een schitterende land, met zoveel highlights! 4 weken lang alleen maar genoten.

Na de Boliviaanse kant van Lake Titicaca hebben we de bus genomen, stempels gehaald en de grens overgestoken naar Puno. We kwamen daar in het donker aan wat een stad en een nieuw land toch weer even spannend maakt. Op het busstation stonden allemaal mensen klaar om aan ons te trekken en ons op te jagen, maar ook wel fijn want Casaer heeft ons aan een hostel, taxi en tour geholpen. Hij ontfermde zich over ons als een papa. 's Morgens vroeg opgehaald door een soort Peruaanse cowboy, beetje vage vent voor onze tour naar Isla Flotantes. Eerste stop Isla Uros, drijvende eiland opgebouwd uit riet. Heel bijzonder om te zien, stapels riet met wat rietenhuisjes erop gebouwd en daar wonen dan mensen. Beetje een dubbel gevoel, want die mensen hadden er niks, maar wel zonnepanelen en een smartphone. Stiekem verdenken wij ze ervan dat ze in Puno wonen en 's morgens snel met hun motorbootje naar de eilanden varen om de act op te houden voor alle toeristen. En die zijn er! My god wat een toeristische bedoeling allemaal, echt massaal. Met de hele groep (30 man) op een 'traditioneel' rietenbootje gepropt voor een ritje van 5 minuten, daarna handje omhoog voor 10 sol! Dikke later:p

Op het volgende eiland stond onze hostfamilie al klaar, geheel in traditionele gekleurde plooi rokken en hoofddoeken:) super leuk, de groep werd verdeeld en wij gingen samen met een vage Deen slapen bij Francesca (een heel schattig klein oud Peruaanse vrouwtje die niet veel Spaans sprak helaas). Na de lunch moesten we weer opgelijnd staan bij onze cowboy die ons het een en ander in het 'spanglish' verteld heeft over de inca's, het eiland en de bevolking. 's Avonds werden we zelf in de plooirokken, geborduurde blouses en hoofddoeken gehuld voor een feestje. Super geinig, in het pikkedonker met koplamp op richting het buurthuis, op een grasveldje begint Francesca opeens tegen ons te brabbelen. Wij dachten oh het zal hier wel zijn ofzo, zij strijkt zelf neer in het gras, we wilden er bijna naast gaan zitten tot we een dikke scheet hoorde. Moest onze host gewoon even een wildplasje doen! Hahaha! In het buurthuis stond de panfluit band al klaar, heel leuk!:)

's Morgens gewekt door haan, ezel en piepende cavia's. Daarna een stropje gemaakt op Isla Taquile, waar weer een andere traditioneel Peruaanse bevolking leefde. Heel leuk om te zien, zo'n andere wereld. Oo het marktplein zaten oude mannetjes mutsen te breien:) Vanuit daar terug naar Puno. Weer leuke, interessante dingen gezien vooral het slapen bij de locals was erg leuk. Verder was de tour nogal een sof, voornamelijk door onze belachelijk cowboy. Maar ach... Nog genoeg leuks voor de boeg! Nachtbusje naar Arequipa gepakt (die we nog bijna gemist hadden). Echt bizar hoe makkelijk wij toch elke keer weer in slaap vallen tijdens die reizen! Oordoppen in, slaapmasker op en gaan.

Arequipa is echt een super leuke stad! Koloniale gebouwen van lavasteen, mooie kerken, lekker weer! Ook zaten we hier ook niet meer zo hoog, waardoor traplopen, wandelen en alles weer wat makkelijker ging (zonder hijgen en zuurstof te kort). Niet dat we er veel gedaan hebben, eten stond vooral centraal:p Het begon al bij de free walking tour, waar we langs verschillende tentjes in de stad gingen om specialiteiten te proeven. Een van onze favorieten: een aardappelrestaurant, waar je een bord met 5 verschillende soorten aardappel kreeg met daarop een toppunt naar keuze. Jammie!

Bij een dag raften (Heel leuk! Met hele aardige guia's, waar we 's avonds nog drankje mee gedaan hebben. En zelfs uitgenodigd waren bij heen thuis voor een home cooked meal! Met een zingende gitaarspelende Peruaan op de achtergrond haha) hadden we weer nieuwe vrienden gemaakt. Een van hen wilde ons meenemen naar zijn favoriete ceviche restaurant. Daar zeggen wij geen nee tegen. Oh my god! Zo lekker gegeten! Ceviche is een traditioneel gerecht van rauwe vis gemarineerd in limoen. We hebben de kok gevraagd voor een kookles! De volgende dag om 5 uur 's morgens stond Gian met zijn uitelkaar vallen de auto voor de deur van het hostel, voor een bezoek aan de vis- en groentemarkt. Super leuk! Allebei vreemde vruchten en drankjes geproefd. Om 8 uur terug in het restaurant, waar we vis schoongemaakt hebben (inclusief uitgewanden uittrekken en alles! Ieh!) en uiteindelijk onze eerste eigen ceviche bereid. Heerlijk vis ontbijtje ontmoet 10 uur, haha. Super leuk! En de wereld is weer zo klein! Want Gian heeft in Lima in een restaurant gewerkt met een vrouw uit Rotterdam. Zij is de eigenaar van lunchtentjes Picknick! Zo toevallig weer, we hebben hem beloofd hoi te zeggen en een flesje pisco te geven. Ondertussen lopen we nu al een paar weken te slepen met een fles pisco in onze backpack..

Na weer een prima busritje aangekomen in gringo paradise (paradijsvoor de blankies/toeristen), Huacachina. Ik blijf me er steeds weer verbazen over de afwisselende landschappen in zowel Bolivia als Peru. Van de hoogtvlsktes bij lake Titicaca, naar vulkanen, koloniale steden en dan nu opeens in de woestijn. Huacachina is een oase dorp, omringt door zandduinen. Heel gek, zeker om te bedenken dat je maar 10 minuten van de stad verwijderd bent. Eerst even genoten van de warmte en zon op een terrasje, waar we weer een stel tegenkwamen die we voor het laatst in Cordoba gezien hebben! Zo gek! Toen we in Nederland waren hadden we het idee dat we iets bijzonders gingen doen, maar als je hier de hoeveelheid backpackers ziet is er niks unieks aan, haha. Hoe groot de steden ook zijn, of hoe afgelegen plekjes ook liggen we komen elke keer weer mensen tegen die we al eerder ontmoet hebben! Haha. Na 3 maanden samen reizen, non-stop bij elkaar, elke minuut van de dag, was ik opeens een hele dag alleen. Lies ging vanuit Huacachina Luuk (haar boyfriend) ophalen van het vliegveld in Lima. Eerst wist ik niet zo goed wat ik met mezelf aan moest:p beetje gewhatsappt en geinternet, daarna op de bank neer geploft om een boek te lezen. Wij ontmoeten met z'n tweeën al veel mensen, maar als je alleen bent gaat het nog makkelijker. Ik heb ongeveer 2 bladzijdes van m'n boek gelezen, daarna de hele dag en avond spelletjes gespeeld en biertjes gedronken met andere backpackers (boerenbridge, dat was heel lang geleden! Super leuk:) en kingsen...).

En toen waren we opeens met z'n drieën:) Het was super gezellig, overdag allemaal leuke dingen doen met elkaar, s avonds lekker eten, spelletjes of drankje doen en daarna allemaal naar onze eigen kamers. Ik heb me nooit het 5e wiel aan wagen gevoeld:) Alles ging heel relaxt. Luuk heeft gelijk de hoogtepunten mee gepikt in die 2 weken. Op zijn eerste dag zijn we gaan buggy rijden en sandboarden! Zo kick, eerst met de buggy omhoog (wat een soort grote quad is, helemaal open met stangen en alles, je zit erin vast zoals in een achtbaan) stuiterend op de duinen. Eerst duin op en daarna recht naar beneden! Holy shit wat vet. Boven op de duin stond de buggy stil, boards werden uitgeladen, gewoon een houten plank met klittenband gespen. De eerste keer naar beneden hebben we gestaan op het board, maar dat ging ons veel te langzaam, haha. Daarna on the belly, head first! Ziek hard de duinen af! Zo gaaf! Wel wat brandwondjes en overal zand!:p

Laatste dag in Huacachina een beetje aan het zwembad gehangen, wachtend op onze nachtbus naar...: Cusco! Wij zijn een beetje verwend geraakt door alle luxe cama bussen, met 180 graden stoelen, eigen tv's, man echt een feestje! Maar dit is misschien de eerste busrit waar we bijns niet geslapen hebben:( Door de bochtige weg rolde we elke keer bijna uit onze stoelen. Gebroken kwamen we in Cusco aan, waar het opeens weer koud was en zelfs regende:( Tassen gedropt in het hostel, heerlijk taartje gegeten bij Pantastico, op naar Free Walking Tour nummer: 5. Gelukkig stopte het met regenen, maar heb wel weer even m'n leuke roze regenjas aan kunnen doen;) hihi. Veel info over de geschiedenis van Peru, de Inca's, Cusco was de hoofdstad van Inca's, rijk en bijzonder, overal leuke winkels, duizend souvenirs, markten, restaurants, veel toeristen, genoeg te doen! 's Avonds op aanraden van een Zwitsers stel, uiteten geweest bij Papachos! Mijn god, ik heb denk ik nog nooit zulke lekkere hamburgers gegeten! Haha jammie! Waar we in Brazilië en Argentinië veel gekookt hebben, zijn we in Boliva en Peru bijna alleen nog maar uiteten geweest. Veel hostels hebben geen keuken en supermarkten zijn er ook niet altijd.

Een massive shopdag ingelast, waar we duizend souvenirs en shit gehaald hebben, super chill want alle dingen die we tot nu toe gekocht hebben onderweg neemt Luuk mee terug naar huis! Daardoor kunnen we nu alles kopen wat we willen zonder er over na te hoeven denken of we het nog wel 2 maanden met ons mee willen slepen, haha! Laatste dagje in Cusco Champions League finale gekeken in een Irish Pub met honderd andere backpackers. Ik weet niet wat het is, maar op een één of andere manier zit er in elke stad, dorp of gehucht een Irish Pub.

Eindelijk was het dan zover, onze Machu Picchu track. Hier had ik al maanden naar uitgekeken. Super hoge verwachtingen, al wist ik niet precies wat in dan precies verwachtte. Machu Picchu is de grootste Inca reünie die men nog niet zo heel lang geleden gevonden heeft, het ligt afgelegen boven op een berg midden in de natuur en is HET hoogtepunt van Peru. Veel te vroeg stonden we klaar met onze daypacks, maar allemaal voor het goede doel! Je kunt naar de Machu Picchu op verschillende manieren, wandeltrektochten van een aantal dagen, met de trein, wij gingen met de Jungle trail! 's Morgens vroeg met de bus naar 4000+ meter (hoog dus, met sneeuw en alles) daar werden de mountainbikes uitgeladen. 4 uur lang naar de beneden crossen, zo kick! Hard door de bochten, echt super leuk! We hadden ehcht super lekker weer. Van over de 4000 meter waar het koud was, naar rond de 2000 meter waar we al onze kleren moesten uittrekken van het zweet:p Na de lunch werden we opgepikt voor raften! We vonden het wat spannend, want de rivier was een stuk heftiger dan in Arequipa en er ging een verhaal rond dat er 2 maanden geleden iemand verdronken was, slik:( Maar boeie, gewoon peddelen! Op stil water, ongeveer nog op het droogte, gingen we even oefenen met de commands, op het moment dat we ons los gingen peddelen lag Lies opeens in het water, oepsie haha. Haar eruit gevist, Luuk een hartaanval, iedereen wakker geschud. Raften was kort maar krachtig, heel leuk! Het begon al bijna donker te worden toen we onze wandelschoenen aantrokken voor een kleine hike naar onze lodge, met koplampen op door de bush. Super mooie omgeving, bleek de ochtend erna:p

We hadden echt een super leuke groep! Met 4 UK'ers, 3 USA'ers, 6 Hollanders (waaronder wij), een Duitse en een Deen. Zoveel gelachen de hele tour, geweerwolft! Love it;) Dag 2 was een hike dag van 7 uur, inclusief pauzes en lunch dus het wandelen was prima te doen. Klimmen en dalen, super mooie omgeving, verse vruchten uit de bomen onderweg, keihard zweten met de rugzakjes om, maar zo lekker even goed inspannen. Aan het einde moesten we de rivier oversteken in een soort bakje aan een kabelbaan! Vet! Daarna zweet afspoelen in de hot springs van Santa Theresa. Chill! 's Avonds discootje aangetikt, beetje sneu helemaal leeg met 2 groepjes jungle trackers. Haha maar wel gelachen. Na het mountbiken, raften en hiken gingen we de derde dag ziplinen! Heel cool, tussen de bomen en over de rivier hingen kabels van in totaal 3 km lang, ziek hard naar beneden en zelfs op z'n kop! Haha. De laatste kilometers naar het dorp onderaan de Machu Picchu (Aguas Calientes of Machu Picchu Pueblo, een schattig dorpje in medio de nada) was een track langs de treinrails midden in de jungle. Van beneden kon je heel ver boven je al een klein stukje van MP zien liggen, spannend!

Om 4 uur 's morgens/'s nachts, hoe je het wilt noemen, ging de wekker. Met koplamp op en mini rugzak om naar de eerste toegangspoort gewandeld onder aan de berg die ging om 5 uur open. Lies voelde zich niet goed nr heeft de hele avond gekotst:( Echt super balen!! In het donker met nog 1000 andere bikkels de trappen op naar poort 2 onder aan Machu Picchu. 45 minuten zwoegen (wat nog een rappe tijd is!) Ik weet niet hoeveel treden later kwamen we compleet bezweet boven. De zon scheen ondertussen al en de rij voor de tweede poort was lang. Daar waren we dan! Zo gaaf, grootst en ongelofelijks! Doordat je er al 4 dagen mee bezig bent of eigenlijk al 3 maanden:p is het zo gek om dan opeens boven te staan! We hacen van te orne natuurlijk al duizend foto's gezien, maar in het echt is het nog zo veel vetter!, Eerst even een fotosessie en toen een rondleiding van onze gids. (Haha de gids was een ramp, hij sprak totaal geen Engels met uitzondering van het ingestudeerde stukje verhaal, dus we hadden al met elkaar afgesproken geen vragen te stellen en achteraf even een kleine research te doen op wiki:p) Priesterhuizen, tempels, een kalenderrots, slimme mensen die Inca's. Allemaal uitgestorven door de komst van Spanjaarden. Lies voelde zich echt super kut:( dus die hebben we na de tour helaas achtergelaten bij het restaurant, waarna een deel van de groep de Machu Picchu mountain beklommen heeft. Wat een hel! Weer een uur lang trappen op, brandende zon. Elke keer als ik wilde opgeven kwam ik weer 60+ers tegen en dacht ik: "Als zij het kunnen, kan ik het ook!" Maar de top was het waard, al was Machu Picchu zo klein dat je moest inzoomen om het op de foto te krijgen:p haha! Een super overview van de ligging van de MP. Trots dat ik het gehaald had, al was ik na de tocht naar beneden wel zo kapot dat ik niet eens fatsoenlijk afscheid genomen heb van hetgeen waar ik al 3 maanden naar uitgekeken heb. Ach, het was super! De hele tour, de groep, alles!

Terug van Aqua Calientes hebben we wat rond gehangen, voordat we de trein in konden terug naar Cusco. We waren allemaal zo kapot, alsof het midden in de nacht was ipv 19.00 uur. De trein had NS taferelen, waardoor we met een vertraging van een uur uiteindelijk aankwamen. In Cusco nog wat laatste souvenirs gescoord en nog een heerlijke burger gehaald bij Papachos met de groep als afscheid. Met een potje beerpong als afsluiter! Love it!

De nachtbus naar Lima van 22 uur was chill! Eigen tv'tje, eten, lekkere stoelen. Kleine deceptie, want we hadden gehoopt op 180 graden stoelen, maar helaas. 4 of 5 films later kwamen we aan in Luuks last stop. Lima was 1 grote reünie. De eerste dagen zijn we opgetrokken met Milou, Manon, Tessa en Lynne (van de jungle tour in Bolivia), de laatste dagen met Tom, Jasper en Chris (de boys van ons Braziliaanse eiland Ilha Grande), tussendoor nog gemeet met onze Ierse chicks Kate en Sarah (die we overal op de vreemde plekke we tegen het lijf lopen). Haha zo grappig, uiteindelijk doet iedereen hetzelfde rondje en kom je elke keer weer bekende tegen op onbekende plekken.

Lima was heel verrassend modern en hip. Met een dikke boulevard met Apple store, Nike store en allemaal chique restaurants. De eerste tegenvallen free walking tour gedaan, maar ach er kan er wel eens een misser tussen zitten. Afscheid genomen van Luuk en toen waren we weer met z'n tweeën. Voor slechts 1 dag, want ook Tessa vloog terug naar huis en Lynne zou een andere route nemen. Milou en Manon hadden zelfde reisplan, dus na een nachtbusje naar Huachaco (dit keer wel 180 graden! Yes!!) waren we met z'n vieren. Heel gezellig:) Huanchaco was een klein surfdorp, helaas geen zo'n wat strand toch altijd minder leuk maakt! Dus na een dagje bijgeslapen te hebben en een paar uurtjes in het water gezwoegd (man wat is dat toch gaaf maar zwaar! Peddelen als een gek, tegen de stroming in om vervolgens 10 secondes op die plank te staan! Haha wel leuk!) te hebben, vonden we het wel weer mooi geweest. Op naar de zon!

Mancora, onze laatste bestemming in Peru. Wat een top land! Echt zoveel nie gezien en gedaan! Echt helemaal super! We hebben Hawaiian oil gekocht voor extra tanning om vervolgens 3 dagen alleen maar aan het zwembad, dan wel aan het strand te liggen! Ons hostel was echt ziek! Loki del Mar, net een resort, alles bestellen op rekening.. Oei altijd gevaarlijk:p Maar helemaal uitgerust, opgewarmd en gebruind op naar Ecuador.

• 17 Juni 2014 - 18:31

Liesbeth:

Wat een heerlijk verhaal weer! Jaloers!!!

• 18 Juni 2014 - 09:09

Helly:

Zo, wat een superlang verhaal en wat een belevenissen. Gaaf hoor.

• 18 Juni 2014 - 13:55

Tess:

Roosi, wat chil allemaal!
    De tijd gaat wel snel zeg. Nog maar 1,5 maand! (eigenlijk best lang als je het zo zegt).
    Have fun en kusjes!

• 18 Juni 2014 - 14:01

Frans:

Wat schrijf je toch geweldig, Roos! Al lezende beleef je de avonturen helemaal mee. Geweldig wat je allemaal mee maakt en hoe jullie ook van kleine tegenslagen wel weer wat leuks weten te maken. Ik ben jaloers, maar vooral erg trots!

• 18 Juni 2014 - 22:28

Noor:

Lieve Roos, je schrijft dan niet vaak, maar als.....dan heb je geweldige verhalen en hang ik als het ware aan je lippen.Onvoorstelbaar wat een fantastische trip. Het klinkt ook allemaal relaxed en stralend. Volgens mij loop je het grootste gedeelte van de tijd met een glimlach om je mond te genieten. Heerlijk!
    Roosje stuur je een dikke kus door de lucht en ik kijk uit naar een volgende update( wel voor dat je thuis bent natuurlijk!)

• 19 Juni 2014 - 17:41

Fenneke:

Hey Roos, heerlijk om mee te kunnen genieten van jullie avonturen, zo gaaf en zo stoer, ook ik ben jaloers!!! :-) veel plezier nog!

• 20 Juni 2014 - 16:10

Fenneke:

Hey lieve Roos, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!

• 22 Juni 2014 - 21:57

Christine:

Hoi Roosje,

Wat een belevenissen weer, geweldig. Je kan zo bij een of ander reisprogramma je verhalen komen vertellen. Misschien iets voor na de reis. Blijf lekker genieten en lachen, want dat doe je op alle foto's. Liefs en dikke kus Chris

• 22 Juni 2014 - 21:57

Christine:

Hoi Roosje,

• 24 Juni 2014 - 17:32

Marieke:

Hoi Roos, wat een verhalen en avonturen weer, geweldig! Weer veel plezier verder xxxk

• 01 Juli 2014 - 22:37

Liesbet:

Hoi Roos, ik heb het nu pas gelezen! Kwam er niet van, te druk hahaha. Luuk vertelde dat het een heel lang verhaal was waardoor hij was afgehaakt maar ik vond het helemaal goed en leuk. Je geniet! Nog een maand! Oeps, blijven genieten dus.