Rafting, Turtles en de Russen - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Roos Zanden - WaarBenJij.nu Rafting, Turtles en de Russen - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Roos Zanden - WaarBenJij.nu

Rafting, Turtles en de Russen

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

04 Augustus 2010 | Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Na ons dipje van een paar dagen gelede,n zijn we weer helemaal in de Pura Vida stemming. Na 3 dagen San José, hebben we een tour geboekt naar Tortuguero. Een national park aan de oostkust, schitterend en alleen te bereiken per boot.
’s Morgens vroeg werden we op gehaald, en reden we samen met onze 10 Russen (Oh mijn god!!) richting de kust. Onderweg was het weer hobbelen en bobbelen over de nog niet geheel geasfalteerde wegen, langs kilometers bananenplantages. Dole, Chiquita en Del Monte, kiik maar in de supermarkt allemaal uit Costa Rica. We zijn ook nog even gestopt bij een van die plantages, waar we konden zien hoe het schoonmaakt proces eraan toe ging. Leuk!

Na 4 uur rijden kwamen we bij het water van Tortuguero aan. Omdat het dorpje Tortuguero Village alleen per boot te bereiken is, gaat dan ook werkelijk alles per boot. Afval, eten, mensen. De boot trip was schitterend, zo veel natuur en dieren. Aapjes, kaaimannen, duizenden vogels. Gelukkig sliepen onze nieuwe vrienden in een ander hotel dan wij, en hadden we de middag even voor ons zelf om het dorpje te verkennen. Je merkt gelijk dat je hier aan de Caribische kust zit. Veel meer dikke billen, rasta’s en alles rustig en relaxt. We hebben ’s middags heel leuk gegeten aan het water, met lekkere pizza’s. Helemaal gelukkig van al het moois.

’s Avonds kwam Alonso (onze tourguide) ons halen voor de turtle tour! Onbetaalbaar! Het was zo fantastisch! Tortuguero is de plek waar schildpadden komen om ’s avonds hun eieren te leggen. Ze doen er 4 uur over om op het strand te komen, een plekje te zoeken en uit te graven, vervolgens 200 eieren uit te poepen en alles weer te bedekken om het strand weer te verlaten. Maar dit hele tafereel hebben wij mogen aanschouwen.
Om te beginnen was het een onwijs mooie avond met duizenden sterren, zoveel heb ik er zelfs in Australië niet gezien denk ik. Bij aankomst op het strand zagen we al gelijk een schildpad die net klaar was en zijn weg baande naar de zee. Schitterend zo groot! En stukje verder op het strand was een turtle net klaar mijn zijn gat graven om de eieren in te leggen. Ongelofelijk! 200 eieren, allemaal beschermd in een soort leren scheel zodat ze niet zomaar breken wanneer ze in het gat vallen. Alonso heeft ons veel verteld over de eieren en de schildpadden. Het was een fantastisch avond!

We boften onwijs met het weer, want het was de eerste buiten dag na San José en de zon scheen, bij de schildpadden was het droog. We waren nog geen 2 tellen binnen en het begon te hozen. De volgende ochtend regende het nog wel, maar het trok alweer snel open. Na een aantal andere bizarre momenten met onze Russen meegemaakt te hebben, sloeg dit echt alles. Om 10 uur ’s morgens hadden we nog een laatste mogelijkheid om even door het dorpje te lopen en wat te kopen. 10 uur ’s morgens en de Russen zaten aan de Smirnoff Ice! Dat is toch bizar!!
Na nog wat cruisjes over het water, en een wandeling door het national park was de tour voorbij en begonnen we aan de terugrit naar San José. Zo chill zo’n tour, je wordt opgehaald en gedropt waar nodig, alles is geregeld, gegarandeerd moois.
Zondag zijn we op ons gemakkie afgereisd naar Puerto Viejo, een chill bill stadje aan de Caribische kust met mooie stranden. Hier is het ook weer geweldig. Lekker niks, beetje eten, beetje rondlopen, op het strand liggen, super! We slapen in een hele schattige cabinas. Met een eigen veranda, hangmat voor de deur, klamboes helemaal leuk:) De eerste strand dag was heerlijk! We hadden fietsen gehuurd, van die lowriders! Echt vet! Een beetje rondgecruised langs de strand, en uiteindelijk afgereden naar een surfers strand waar we afgesproken hadden met 2 gasten die we in Isla de Ometepe ontmoet hadden en toevallig de avond ervoor hier in Puerto Viejo weer tegen het lijf gelopen waren. Op het strand heb ik vreselijk liggen slapen, met als gevolg dat ik natuurlijk de zon even vergeten was. Knijterhard verbrand! Zo rood ben ik echt nog nooit geweest, ik denk dat ik die dag alle gingers op aarde gebeat heb:P Maar vandaag is het meeste rood alweer bruin gekleurd:P

Na een chill dagje was het tijd voor Action and Advanture! Wild water rafting! SUPER!! De rivier waarop wij voeren was heel mooi, midden in de natuur. Groen, water en toecans! Ik was best een beetje bang dat ik uit de boot zou vallen, of dat we om zouden slaan , maar die angst verdween al snel omdat het zo fantastisch was! Er waren mega veel stroomversnellingen van verschillende klasses. De heftigste tussen de klasses 3 en 4, maar die waren we gelijk super vet! Het was 4 uur lang helemaal leuk. Bij 1 stroomversnelling ging de boot zo hevig heen en weer dat ik omhoog vloog en voor in de boot belandde i.p.v. achterin waar ik zat. Nogal hilarisch, en chill dat ik binnen de boot gevallen was en niet erbuiten.

Het was echt geweldig, maar ik ben nu wel kapot. Janneke is na het raften met de bus naar San José gegaan, waar ze morgen nog wat laatste dingen moet regelen. En ik zit weer lekker in onze Cabinas in Puerto Viejo. Morgen een relaxt dagje strand, en ’s avonds komt Janneke weer terug, met Peter en Marlies. De dagen gaan nu opeens hard. Als je terug denkt, lijkt Nicaragua alweer heel lang geleden. Het is een super reis, en gelukkig heb ik nog een weekje.

XRoos

  • 04 Augustus 2010 - 09:32

    Jesse:

    Yes, de eerste!:P Fijn om te lezen dat je weer over je dipje heen bent en dat je weer vol op aan het genieten bent daar! Klinkt echt weer super allemaal, ben stiekem wel jaloers hoor! X

  • 04 Augustus 2010 - 09:52

    Chris:

    hoi, goed dat je je weer lekker voelt, jullie maken wel weer prachtige dingen mee, maar door je leuke lange verhaal blijven wij ook meegenieten. Veel plezier nog komende week, en tot snel
    liefs Chris

  • 04 Augustus 2010 - 09:54

    Madelon:

    He meisje, het klinkt echt allemaal super! Geniet ervan en veel foto's maken, he!
    xx

  • 04 Augustus 2010 - 10:12

    Helly:

    Hoi Roossie,
    Geweldig wat je nu weer allemaal meemaakt. Fijn dat alles weer goed gekomen is.
    Genieten hè, de laatste week vliegt altijd voorbij.
    Dikke zoen voor allebei.

  • 04 Augustus 2010 - 10:45

    Frans:

    Hoi Roossie en Janneke,
    Lekker dat alles weer goed gaat en dat jullie weer van die fantastische dingen beleven. Die verhalen die je schrijft ken ik alleen maar van Discovery Channel en allerlei Travel Programma's. Jullie beleven dat gewoon even echt. Fantastisch. Ik hoop ook dat je foto's erg mooi zijn. (Hoe bevalt je camera trouwens?)Het gaat nu inderdaad erg hard. Nog maar een dag of 10, dus geniet nog even voor 100%. Ik ben na mijn Dallasavonturen inmiddels weer redelijk over mijn jetlag heen. Het was trouwens een indrukwekkende ervaring om na 47 traumatische jaren eindelijk op de plek te staan waar JFK vermoord is. Ik heb het nog niet opgelost, maar dat Oswald het niet gedaan heeft is duidelijk. Ik heb trouwens een maand lang erg veel last van mijn rug gehad, maar ben vanmorgen door de fysiotherapeut er met één harde ruk van af geholpen. Onvoorstelbaar. Door een bekkenkanteling bleek mijn ene been langer dan het ander en raakte er van alles bekneld. Bizar: een maand lang pijn en met één ruk er van af. Ik ben erg blij. Nou geniet nog van julie komende ervaringen. Doe Peter en Marlies de groeten en ik hoop dat jullie met elkaar nog mooie en prachtige dingen meemaken. Kisses.
    Frans.
    PS I We zullen het geld voor SjangHai overmaken
    PS II Hoe zit het met je geld?

  • 04 Augustus 2010 - 12:41

    Tess:

    heee roosje,
    woowie! echt suuuuper vet :) ik was alweer bijna helemaal vergeten dat wij ook nog op vakantie geweest zijn, maar als ik jouw verhalen lees dan bedenk ik me pas dat we pas een week en 2 dagen terug zijn. dat komt denk ik ook omdat ik tegenwoordig fulltime werk, ben er helemaal kapot van elke dag 3 uurtjes. ik heb denk voor het eerst in mijn leven meer dan 100 euro op mijn rekening! dat voelt echt alsof ik de hele primark leeg ga kopen (met jou, als je terugbent? :)) 16 augustus begint mijn elcidweek maar dan ben je alweer terug dus dan kan je me alles do's en dont's van het studentenlife vertellen. behalve dat werk chil ik hem rustig aan en regel ik dingen (!!), nu ga ik bijvoorbeeld mijn stufi en ov aanvragen. oke te veel insideinformatie, tot alweer bijna, joepie!
    kussssssjes veel plezier. hoop dat je nog meer van dit soort ultramegasupercoolevette dingen gaat doen! xxxxxxxx

  • 04 Augustus 2010 - 14:05

    Mamie:

    Hoi,lieve schatten
    Net terug, ongeveer 5 minuten en ik zit alweer achter mijn laptop jouw verhalen te lezen,fantachtich wat jullie weer allemaal meemaken, nou je moeders verjaardag was super gezellig en ik was blij dat ik gekomen was,zelfs Godfried is een dagje over gekomen,lief he? nou geniet nog maar heel veel en ik hoor wel weer de verhalen, liefs ook aan Jan.

  • 04 Augustus 2010 - 14:08

    Liek:

    Meis, klinkt geweldig! Blij dat je niet uit de boot bent gepleurd, want dat lijkt me weer wat minder! Ben echt jaloers! Heerlijk! Schrijf je veel op? Zin om met een lekker theetje bij te kletsen en je avonturen face2face to horen! Hier zijn we vooral bezig met Kosprep en ik werk fulltime.
    Ook best prima! Tot snel kind! xxxx

  • 04 Augustus 2010 - 19:46

    Damaly:

    Hola Roos wat ben jij toch een levensgenieter! Geweldig!

    Geniet van Costa Rica Pura Vida! Daar heb ik namelijk mooie jeugd herinneringen van.

  • 04 Augustus 2010 - 20:34

    PeterMarliesJanneke:

    Nog even en dan stappen we in de bus naar Puerto Viejo waar we je zullen zien. Leuk! Kussen van ons en tot zo.

  • 05 Augustus 2010 - 17:01

    O&O:

    Hoi dames werd de schildpad soep zo heet gegeten in Totuguera ?. Ik heb het hele hoodstuk over de schildpadden kaaimannen en diverse vogels en brulapen in de gids zitten lezen en kan me helemaal voorstellen wat jullie gezien en meegemaakt hebben Nu verder met Peet en Marlies aan het handje op pad , veel plezier samen en voor alle 4 kus en grtjes.Fijn dat jij even voor Jan de honneurs waarneemt om te schrijven kon ze je maar in huren dan horen we nog eens wat!!!Liefs O&O

  • 05 Augustus 2010 - 20:10

    Liesbet:

    Dit komt mij allemaal wel heel bekend voor!!!Gaaf hoor. Ik zie je ook al helemaal zitten op je verandaatje. Geniet ervan. Ik heb hier het idee dat de zomer al afgelopen is. En het is pas begin augustus...

  • 06 Augustus 2010 - 03:32

    Nood:

    Roosje!
    Dit wAs een superleuk lang verhaal. Het klinkt allemaal weer chill en relaxed. En nu al weer je laatste dagen Costa rica. Jans' zal je gaan missen.
    Geniet nog maar even heel erg voor je weer terug reist
    Kussie voor jou en geef er ook een aan Jan

    Xxxxx

  • 08 Augustus 2010 - 21:04

    Ineke, Voerendaal:

    roos, en janneke, en peter en marlies, een paar fijne dagen gewenst samen. leuk om al jullie belevenissen te lezen, groetjes

  • 10 Augustus 2010 - 10:04

    Marieke:

    Ha lieve Roos,
    Weer zo'n late reactie van mij maar de pc is alleen maar bezet door Al die de 1500 foto's van de vakantie aan het bewerken is,'t is echt tijd voor een 2de pc! Wat geweldig toch wat je allemaal meemaakt, heerlijk! Gaaf he, dat raften, het is spannend en doodeng. Nu zit je alweer in NY, heel veel plezier nog!
    Dikke kus, Kiek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Roos

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 45908

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 07 Augustus 2014

Zuid-Amerika

27 Juli 2011 - 25 Augustus 2011

Frankrijk, Spanje & Portugal

10 Oktober 2010 - 22 Oktober 2010

Shanghai

13 Juli 2010 - 13 Augustus 2010

Costa Rica, Nicaragua & NYC

19 Januari 2009 - 17 Juni 2009

Australië & Bali

Landen bezocht: