Mucho gusto Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Roos Zanden - WaarBenJij.nu Mucho gusto Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Roos Zanden - WaarBenJij.nu

Mucho gusto Ecuador

Blijf op de hoogte en volg Roos

02 Juli 2014 | Ecuador, Quito

Wat een dag! We dachten het allemaal goed geregeld te hebben. 1 directe bus van Mancora de grens over naar Ecuador, Cuenca. We stapten in een minivan die tot Tumbes ging daar moesten we 1 uur wachten op de bus naar Cuenca, dachten we:p In het loket hadden ze stiekem onze tickets omgewisseld naar Huanquilla het grensdorp van Ecuador (6 uur van Cuenca vandaan). Grensovergang verliep soepel, weer nieuwe stempels! In Huanquilla heeft de buschauffeur ons met iemand meegestuurd voor dan eindelijk de bus naar Cuenca, waar we ook weer een uur moesten wachten. Eindelijk in de bus, gezellig in gesprek met wat locals. Toen begon de chaos! Milou d'r tas, die tussen haar benen op de grond stond, was weg! Crisis in de bus, achtervolging werd ingezet. Het hele dorp achter de dief aan. Hadden ze hem nog te pakken ook! Helaas had de dief de tas al afgegeven aan iemand in een taxi die er direct mee de grens overgestoken is. Lies & Milou met de politie mee, zaten ze naast de dief op de achterbank! Haha, zo raar. De politie wilde dat we bleven om morgen de zitting bij te wonen zodat de dief de gevangenis in kon, wow! Dat ging ons iets te ver. Bij afscheid wilde de politie vrienden graag Facebook vrienden met ons worden! Haha hilarisch! Uiteindelijk om 19.00 uur in de bus om in het pikkedonker finally in Cuenca aan te komen. Hadden we een reservering gemaakt voor 2 ipv 4 personen! Oeps.. Hostel was overboekt, waardoor we met z'n vieren op twee matrassen op de grond in het midden van de dorm hebben geslapen. Haha zoals ik al zei, wat een dag!

We hadden ons lekker ingelezen over Ecuador... Not! Maar zonder verwachtingen kan alles alleen maar leuk uitpakken;) De lonely planet is al een tijdje niet meer uit de tas geweest. De route die we nu volgen is volledig op aanraden anderen. Top hoeven we ook lekker niet na te denken:p Ecuador stond niet echt op de planning en is ook niet zo heel groot, dus we zijn er in 11 dagen doorheen gesjeesd. Haha kort, maar krachtig.

Cuenca, een mooie oude stad, historische gebouwen, kerken en pleinen. Panama hoedenmuseum aangetikt, niks Panama hoed, ze komen gewoon uit Ecuador:p Met de fiets door de stad geracet op zoek naar het beste café voor De wedstrijd! WK Brasil 2014, heel Zuid-Amerika is door het dolle heen. Wat een sfeer! Onze bestemmingen Ecuador en Colombia doen ook mee dus het is groots hier. Nederland heerst! 5-1 tegen Spanje, wat een wedstrijd! Met nog 10 andere Nederlanders zaten we er klaar voor met onze vlaggen op de wangetjes, onze oranje moose mascotte (gehaakt vingerpopje! Geniaal!).

Op naar Baños, dat bekend staat om de thermale (ook wel terminale) baden en outdoor activities. Wat we beiden niet gedaan hebben:p Het regende en door de hoogte was het ook weer koud, mweeh! Wel naar Casa del arbol. Boven in de bergen op de heide, bij een oud mannetje in de achtertuin stond een boomhutten met een grote schommel. Het klinkt heel kinderachtig, maar het was echt super. Boven de afgrond, alsof je in het niets zweefde.

Om 08.30 uur stond Diego klaar met zijn 4x4 voor een tour naar de Quilotoa vulkaan. Een vulkaan met een groot meer in de krater, super gaaf, groen-blauw water! Enorm, ook weer hijgen op 3900 meter. Onderweg gestopt bij een berghutje waar Julian met zijn gezin van 6 woonden, tussen de 70 cavia's onder een rietendak zonder elektriciteit. Indrukwekkend om te zien dat mensen nog werkelijk zo primitief wonen. Bij Quilotoa naar beneden gelopen tot aan het meer, waaien als een gek. Terug te paard, wij luie donders. Al onderweg maar boven was mijn paard er klaar mee. Hij draaide zich om en begon als een malle naar beneden te rennen! Ik schok me dood. Het ging veel te wild en te hard. Ik dacht kan me nu maar beter uit het zadel laten vallen voor het echt mis gaat. Ik werd zowat gelanceerd en rolde head first over de grond de bosjes in. Even gedesoriënteerd, hoofdpijn en misselijk. Oepsie! Van m'n paard gevallen:p

Van de hoogte weer terug naar de kust:) waar we in een super leuk hostel s morgens vroeg eerst voetbal gekeken hebben, man wat zijn we goed! En daarna heerlijk aan het zwembad en op het strand gechillt hebben. Toen we richting Puerto Lopez wilden om boodschappen te doen voor de BBQ, stopte er een truck die ons wel wilden brengen. Haha zo leuk reizen met 4 vrouwen, je krijgt alles voor elkaar, iedereen wil alles voor je doen:p Dat zijn deze nuchtere Hollandse niet gewend, we voelen ons prinsesjes.. Hihi. In onze jurkjes in de laadbak ingeklommen, waarnaar eerst een rondje door het dorp gereden hebben. De chauffeurs wilden ons graag showen aan al hun vrienden:p Geinig weer haha. De dag erna een dagtour naar Isla del Plata, een kopie van een van de vele mooie Galapagos eilanden. Mooi, woest, droog met allerlei bijzondere vogels zoals Blue boobies:p (grappige vogels met turkooizen poten) Na een wandeling met de gids over het eiland gingen we lunchen op de boot, opeens kwamen er allemaal hele grote schildpadden om de boot heen zwemmen! Wauw wat gaaf! Echt super super leuk! Daarna bril op en snorkel in, super helder water. Helaas wel een kwallenplaagje. Geen grote kwallen, alleen slierten maar prikte wel:( Dus waren snel het water weer uit:p Wel een zeester, een aal en Dory (Finding Nemo) gezien. Op de terugweg naar het vasteland hebben we ook nog walvissen gespot! Zo gaaf! Inclusief flipshot;) echt een top tour!

Van Puerto Lopez naar Quito. Waar we 20 juni (mijn verjaardag!;)) aankwamen om 04.15 uur! De nachtbus ging even sneller dan gedacht, gelukkig konden we in het hostel nog even ons bed inrollen voordat we aan onze 7e free walking tour startten. Wederom super leuke start van een stad, je hebt gelijk de hoogtepunten te pakken, maar ook wat historische info over het land, de stad, het geloof, de architectuur. Quito is een heel leuk! Mooi oud, maar ook weer modern. Heel schoon en onderhouden maar ook wel een gekke geschiedenis met dictatoren en moorden. Veel steden waren vroeger gevaarlijk, verwaarloosd en crimineel maar overal waar we nu geweest zijn is allemaal leuk! We voelen ons echt nergens onveilig of ongewenst. Na de tour lekker geluncht met... Taart! Super leuk de meiden hadden kaarsjes en alles! Helemaal blij!:) De rest van de dag geshopt, met voor het eerst in 4 maanden een shopping mall met alleen maar westerse winkels! Zara, Breska, Pull&Bear! Jeej:) Op de bovenste verdieping was het chaos, Ecuador - Honduras. Man, iedereen helemaal door het dolle heen om elke aanval, kaart of natuurlijk doelpunt. We verwachtten aan het geluid te horen dat het 12-0 stond:p

De zaterdagmarkt in Otovalo, volgens de Lonely Planet in de top 15 van must do's in Zuid-Amerika. Of we hebben het volledig gemist of we hebben ondertussen al teveel marktjes aangetikt, maar het was niet geweldig. Groot dat was het zeker! Honderden souvernirkraampjes met hoeden, doeken, sieraden alles. Natuurlijk toch wel weer het een en ander gekocht, want m'n backpack was nog niet zwaar en vol genoeg!:p De markt die we dus misgelopen hadden was de animal market, ach ik ben toch al niet zo'n dierenvriend dus vind het niet heel erg dat ik een middag tussen de kippen en lama's gemist heb:p

Laatste dagje Ecuador was lekker chaotisch, want we wilden nog van alles doen en zien. Zoals bijvoorbeeld de evenaar. Een taxichauffeur heeft ons heel decadent van hot naar her gereden. Wij dachten dat we naar het nulpunt der aarde gingen, maar dat kan natuurlijk helemaal niet. Het nulpunt ligt namelijk ergens voor de kust van Afrika. Dus waarom dan zo'n heisa om de evenaar die rond de hele aarde loopt.. Maar ja wel geinig, een klein museum met wel geinige experimentjes waarvan we de echtheid nog even moeten nachecken op internet:p Zoals het balanceren van een ei, het weg laten lopen van water (rechtsom noordelijk halfrond, linksom zuidelijk halfrond en recht naar beneden op de evenaar) etc. Ook een groot momument op de plaats waar lang, lang geleden een Franse wetenschapper de locatie van de evenaar voorspel heeft aan de hand van de sterren, best wel knap. Want hij zit helemaal niet zo ver af van het punt dat wij tegenwoordig aan de hand van satellieten en gpsen vastgesteld hebben. Daarna werden we afgezet bij het busstation voor onze tocht naar Colombia!

• 02 Juli 2014 - 00:53

Rob:

Hey Roossie,

Mooi verhaal weer. Zal wel geweldig zijn in zuid amerika die voetbal beleving. Vanavond zwitserland door met kaasfondue bij J en U daarna nachtwerk weer verlenging bij de Belg. Wat is het spannend dat WK. Zou NL het kunnen, wordt vervolgd we volgen elkaar op FB

Groets

• 02 Juli 2014 - 07:35

Christine:

Hoi,
    Wat maak je toch veel mee, en wat doe je een leuke dingen. Geweldig hoor!
    Blijf genieten en heel veel plezier in Colombia. Dikke kus Chris

• 02 Juli 2014 - 09:08

Liesbeth:

Hoi Roos, leuk dat Ecuador zoveel verrassingen voor jullie had. En weer ben jij de eerste met je verhaal. Lisanne vindt het vast niet leuk dat ik het alweer gelezen heb, maar ik ben gewoon te nieuwsgierig!

• 02 Juli 2014 - 09:46

Janneke:

Q Chevre!! Aaah wat super leuk allemaal Roosje!! En nu ook nog Colombia als kers op de taart. Ik acht de kans vrij groot dat ze het nog heeeeul ver gaan schoppen in het WK, dus dat wordt denk ik een heel groot feest! Dubbel feest hopen we natuurlijk want NL is ook goed bezig :) Nog een maandje, heel veel plezier chicas! XXX

• 02 Juli 2014 - 19:15

Frans:

Het is weer een groot genoegen om je verhalen te lezen. Als je die verhalen straks bundelt, wordt het een fantastisch reisboeken. Je weet iedere keer wel de sfeer van een land te treffen. Ieder land zijn eigen gewoonten en eigenaardigheden. Ik vind het erg grappig om te lezen hoe jullie ook nog van tegenslagen een hoogtepunt weten te maken. Na alle voorafgaande landen nu nog maar twee te gaan. Ook daar zullen jullie weer volop andere en geweldige avonturen beleven.
    Wat dacht je van een WK-finale Nederland-Colombia? Veel plezier maar weer. Wij vallen vandaag in een groot gat met een voetballoze dag.
    Vrijdag weer: Brazilië - Colombia.
    Vul je je voorspellingen weer in.
    Kus! Frans

• 02 Juli 2014 - 19:33

Helly:

Je kan altijd nog schrijver worden. Wat is het toch iedere keer weer heerlijk om te lezen.
    En wat maken jullie toch bizarre dingen mee, ben blij dat het altijd weer goed afloopt.
    Veel plezier schat

• 03 Juli 2014 - 19:12

Linda:

Wat een topreis maken jullie toch! Heeeerlijk om te lezen :-) wat bizar dat jullie inmiddels alweer in Colombia zijn aangekomen! Toch nog wel een plekje vrij voor de USA stempels in jullie paspoort??!! Geniet nog even daar en geef Laura maar een dikke zoen van mij mochten jullie haar nog ontmoeten in Bogota! Liefs Lin vanuit Italië (ook in medio de nada ;-))

• 05 Juli 2014 - 00:19

Marieke:

Hoi Roos, heerlijk verhaal weer, heb weer genoten! Veel plezier verder xxxk

• 05 Juli 2014 - 17:01

Mamie:

Hallo lieve roos
    Eindelijk je verhaal kunnen lezen, want ik had weer veel pech met internet en telefoon,ik was geheel van de buitenwereld afgesloten.
    Sinds 2 dagen gaat het goed, hoop dat alle ellende nu voorbij is.
    Op Facebook kan ik niet meer komen, heb waarschijnlijk iets fout gedaan.
    Wil en Maria zijn een weekje geweest,
    , was erg gezellig en prachtig weer gehad.
    Rob en Chris zijn ook nog even langs geweest, vond ik ook erg leuk.
    Lieve schat nog heel veel plezier en genieten maar. Kus